Penge lige ned i lommen.

Brøndbys fans har igen fået en idé, der viser en støtte ud over det sædvanlige.

Denne gang er de blå-gule hjerter gået sammen om at yde klubben økonomisk hjælp uden at ville have noget tilbage.

I en tid, hvor alle danske klubber lider under de øjeblikkelige restriktioner, er fansenes nyeste initativ, at de vil forsøge at få både den øvre og nedre del af tribunen Sydsiden udsolgt til lørdagens Superliga-topkamp mod FC Midtjylland gennem 5.000 støttebilletter.

Brøndbys fans køber billetter uden at kunne se kampen mod Midtjylland.
Brøndbys fans køber billetter uden at kunne se kampen mod Midtjylland. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Og man er godt på vej til at igen at lykkes. I skrivende stund er der solgt lige omkring 4.000 billetter, og direktør Ole Palmå er optimistisk om at få 'fuldt hus'.

»Jeg tror, at det sker. Jeg bliver så tit overrasket over det sammenhold og den fællesskabsfølelse, vores fans har, men jeg vil ikke blive skuffet, hvis de 5.000 ikke bliver solgt alle sammen. Vi er så glade for det, som de er i gang med at samle sammen,« siger Brøndby-direktøren, der glæder sig over, at fansene på den måde sætter et lille plaster på et stort sår ved at betale 100 kroner for en støttebillet.

»Deres mål er at få solgt 5.000 billetter, og det udspringer af, at de virkelig gerne vil stå op for klubben og støtte den i denne vanskelige situation, hvor vi bliver frataget vores normale kampindtægter. En kamp som den mod Midtjylland i morgen ville være et scoop under normale omstændigheder, fordi vi ville have solgt omkring 20.000 billetter, også qua den pust, energi og positive stemning, der er omkring holdet i øjeblikket.«

»Derfor er det selvfølgelig rigtig, rigtig mange indtægter, vi går glip af end på normal vis, og der synes jeg bare, at det er ekstremt overskudsagtigt og en fællesskabsfølelse, som man vel ikke ser lige i Danmark, som vores fans udviser, når de på eget initiativ siger 'hvad kan vi gøre for at støtte op omkring klubben' og så lave denne form for donation. Det er cirka en halv million kroner, der går til os og foreningen, der får 10 procent, så det er helt fantastisk, og vi er meget, meget taknemmelige,« forklarer han.

Med hjælpepakkernes udløb om en uges tid og fortsatte krav om, at det kun er 500 personer, der må være på de danske stadioner til kampene, er alle klubber pressede.

Ligesom i de andre klubber kender Brøndby ikke, hvor vidtrækkende konsekvenserne er og kan blive, kun at millionerne fosser ud.

»Vi er pressede både på kort sigt men også strukturelt på lang sigt,« siger Ole Palmå og forklarer:

»Der er en masse usikkerhedsmomenter i det her for os, fordi vi ikke ved, hvad der skal ske om en uge. Er der tilskuere resten af sæsonen? Hvor mange er der? Er der hjælpepakker eller ej? Så jeg kan kun sige, at når man lukker vores forretning ned på det, vi synes er et forkert grundlag, har det alvorlige konsekvenser.«

»Det gør det svært for os at tegne nye sponsorater, og det er klart, at vi kigger på alt, vi kan gøre for at håndtere situationen mest ansvarligt. Vi kigger på at skære i organisationen, men det er klart, at det kan ikke dække det hele, så hvilket billede vi kigger ind i? Det afhænger ekstremt meget af de beslutninger, som regeringen træffer. Hvis de fortsætter med at lukke os ned, kan det få store konsekvenser for dansk fodbold,« lyder opråbet fra Brøndby-direktøren.

»En ting er de faste årlige aftaler med sponsorerne, men derudover sælger vi også og tjener mange penge på ad hoc-salg som arrangementer og tiltag, vi laver, der giver ekstrasalg. Og det løber op i adskillige millioner, for den slags er slet, slet ikke til stede. Bare i morgen går vi glip af millioner i indtægt,« pointerer Ole Palmå.

Derfor falder støtten fra fansene også på et tørt sted ligesom tidligere i år, hvor støttetrøjen Aldrig Alene slog rekord.