Seerne kvitterer ikke for AaBs gode sæsonstart.

Da AaB søndag slog Viborg og manifesterede sin øjeblikkelige tredjeplads i Superligaen, var der ifølge Kantar Gallups TV-målinger kun 21.000 seere til kampen.

Det står i skærende kontrast til både NFL-kampen sent søndag aften med 35.000 seere og det flotte fremmøde på stadion i Viborg, hvor AaB nok en gang malede byen rød.

Set over hele sæsonen er AaB, trods både sportslig succes og rekordmange sæsonkort ude, end ikke i top-6 over flest tv-seere.

Thomas Bælum, nuværnde direktør og tidligere spiller i AaB, er ikke bekymret over AaBs opbakning hjemme i stuerne. »Det ville være svært at få så stor en tv-aftale, vi har, hvis det skulle være på TV 2, og ikke bag en betalingsmur.«
Thomas Bælum, nuværnde direktør og tidligere spiller i AaB, er ikke bekymret over AaBs opbakning hjemme i stuerne. »Det ville være svært at få så stor en tv-aftale, vi har, hvis det skulle være på TV 2, og ikke bag en betalingsmur.« Foto: Henning Bagger
Vis mere

Trods det er 'chefen for det hele', AaB-direktør Thomas Bælum, ikke bekymret:

»I forhold til det økonomiske er det ikke noget, vi bliver ramt på lige nu og her. Vi har en af de største tv-aftaler målt på indbyggere, og det giver den problematik, at vi jo er bag en betalingsmur. Og der er jo nogle antenneforeninger, der ikke viser vores kampe.«

Med de sløje tv-tal kan AaB se sig distanceret af blandt andre OB, Brøndby og AGF, hvis sæsonstart rent sportsligt har været en blanding af hakkende og horribel.

AaB-direktøren peger dog på, at man mangler de store kioskbaskerkampe søndag aften, ligesom førsterundekampen mod FCK blev spillet i sommerferien:

AaB-direktør Thomas Bælum med bekymret mine. I øjeblikket er der dog ikke megen grund til det. AaB har historisk stor tilslutning blandt fansene og har ikke tabt i seks kampe.
AaB-direktør Thomas Bælum med bekymret mine. I øjeblikket er der dog ikke megen grund til det. AaB har historisk stor tilslutning blandt fansene og har ikke tabt i seks kampe. Foto: Henning Bagger
Vis mere

»På alle parametre vil vi gerne være i toppen af dansk fodbold. Det er nu engang sådan, at møder du topholdene inklusive Brøndby, så ligger vi normalt i top-6,« siger AaB-direktøren med henvisning til, at de rød-hvide endnu ikke har mødt sidste sæsons mestre. »Så lad os se over en hel sæson.«

Også Aalborg Håndbold oplever stor succes – men det gælder både blandt nordjyderne på lægterne og bag tv-skærmene. Her kan kampene trække på den gode side af 200.000 seere, når de vises på TV 2s hovedkanal.

På fodboldfronten opruster TV 2 markant i øjeblikket med både Carsten Werge og Camilla Martin, men det ville ramme økonomisk, hvis Superliga-rettighederne lå på TV 2 – selvom det ville give flere seere:

»Det ville være svært at få så stor en tv-aftale, som vi har, hvis det skulle være på TV 2. Vi er bag en betalingsmur, som ikke alle går ind bag, og det er jo den kritik, der så vil være, når man gerne vil have en dyrt solgt Superliga. Så vil de, der betaler, have noget for pengene.«

AaB-fansene var nok en gang mødt talstærkt op på udebane til søndagens kamp mod Viborg. Til gengæld er opbakningen knap så prangende hjemme i tv-stuerne.
AaB-fansene var nok en gang mødt talstærkt op på udebane til søndagens kamp mod Viborg. Til gengæld er opbakningen knap så prangende hjemme i tv-stuerne. Foto: Ernst van Norde
Vis mere

Til gengæld har klubben allerede nu over 3.000 billetter ude alene til Vestribunen fredag mod OB, alt imens klubben sætter rekord i sæsonkort og indsamlinger til fanklubbens arbejde.

Er succes på lægterne vigtigere end i tv-stuerne?

»Det hele hænger sammen. I strategien 'Nordkraften', som vi lavede for to år siden, har vi altid både fans, partnere og fodbold med, når vi tager beslutninger. Det gjorde vi, da vi lavede om i spillestilen, for at få mere ramasjang i udtrykket, og det gjorde vi for at få flere på lægterne, så der kommer flere partnere og i sidste ende et godt tv-produkt med fyldte tribuner. De ting er gensidig forbundne.«