Lyt til artiklen

En flok skøjtende pirater har i årevis plyndret skatteydernes ellers normalt så velbevogtede pengekiste i Aalborg.

Det er ikke tilladt for kommuner at eje og sponsorere professionelle sportshold, men Aalborg Pirates har siden 2015 modtaget millioner af kommunale midler – alt sammen via kreative genveje, der ifølge flere eksperter er på kant med loven.

Aalborg Kommune har ikke selv lagt navn til sponsoratet af Nordjyllands ishockey-stolthed. Det er i stedet sket via aktieselskabet Port of Aalborg, hvor borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) sidder med ansvaret som formand. Selskabet er 100 procent ejet af kommunen.

»Det er vanvittigt, at man som kommune er indirekte medejer af en elitesportsklub. Jeg tror, at en masse Superliga- og Håndboldliga-klubber ville være glade, hvis kommunen købte sig ind hos dem,« lyder reaktionen fra kommunalforsker Roger Buch, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Flere førende eksperter forklarer til B.T., at Aalborg Kommune er ude på tynd is, når de via Port of Aalborg poster millioner i ishockeyholdet.

En af dem er Peter Maskell, professor på CBS. Han var en del af det ekspertudvalg, der i 2017 kastede et kritisk blik på Havneloven:

»Sponsorater af den nævnte art ligger efter min opfattelse åbenlyst ud over, hvad en erhvervshavn skal og bør beskæftige sig med.«

Aalborg Havn har siden 2015 postet adskillige millioner kroner i Aalborg Pirates – men ikke som direkte afsender.

Claus Holstein er blevet hjemsendt frem til sin fratrædelse.
Claus Holstein er blevet hjemsendt frem til sin fratrædelse. Foto: Aalborg Havn
Vis mere

I stedet har man konstrueret foreningen Cool East, hvor Port of Aalborg er storsponsor og stiftende partner. Cool East er samtidig storaktionær i Aalborg Pirates, og har en mand i bestyrelsen: Havnedirektør Claus Holstein.

»Er det acceptabelt, at fordi man selskabsmæssigt organiserer sig på den her måde, så kan man tillade sig ting, der ville være åbenlyst ulovlige, hvis de foregik i en kommunal havn?,« spørger Roger Buch og fortsætter:

»Man har en konstruktion, hvor man er inhabil, fråser med pengene og kke lever op til kravet om økonomisk forsvarlighed, som gælder i offentlig forvaltning. Hvordan kan det her forsvares?«

På foreningens hjemmeside beskrives Cool East, som ‘et samfundsansvarligt projekt, der har til formål at skabe mulighed for kulturelle og sportslige aktiviteter i Aalborg Øst med ishockeyklubben Aalborg Pirates som platform og facilitator’.

Cool East præsenteres som et CSR-projekt, men 70 procent af formuen går direkte til den professionelle ishockey-klub som sponsorat. Desuden køber Cool East også administration af Aalborg Pirates.
Cool East præsenteres som et CSR-projekt, men 70 procent af formuen går direkte til den professionelle ishockey-klub som sponsorat. Desuden køber Cool East også administration af Aalborg Pirates.
Vis mere

Et kig i foreningens regnskab og vedtægter viser dog, at der i høj grad er tale om en sponsorklub. Det er eksempelvis vedtaget, at 70 procent af Cool Easts formue skal bruges som direkte sponsorat til Aalborg Pirates. Man køber også administration af piraterne.

Foreningen Cool East har også samme adresse som ishockeyklubben, regnskabet føres af bogholderiet i Aalborg Pirates, og årsrapporten for ‘CSR-projektet’ indeholder en længere gennemgang af ishockeyklubbens sportslige præstationer. Altså ryger kommunens penge fra havnen direkte ind i den professionelle sportsklubs drift.

»Kommunen og borgmesteren kan kritiseres for at give støtte til en professionel klub – som kommunen dels ikke må – dels fordi det kan diskuteres, om selskabet har nogen gavn af at yde dette sponsorat,« lyder vurderingen fra RUC-professor Bent Greve.

I spidsen for Cool East finder man Ole Brøndum, der tidligere var salgschef i Aalborg Havn. Han er nu konsulent i det havneejede selskab Center for Logistik og Samarbejde. Havnedirektør Claus Holstein er som beskrevet også dybt involveret i hockeyklubben, hvor han sidder i bestyrelsen som repræsentant for Cool East. Han fortæller åbenlyst på sin Facebook-profil, at han også klarer papirarbejde for eventuelle nye sponsorer til Aalborg Pirates.

Båndene mellem Port of Aalborg og Aalborg Pirates er solide – her tilbyder havnens travle topchef Claus Holstein for eksempel via sin Facebook-profil, at han klarer papirarbejdet, hvis en ny sponsor ønsker at støtte ishockey-klubben.
Båndene mellem Port of Aalborg og Aalborg Pirates er solide – her tilbyder havnens travle topchef Claus Holstein for eksempel via sin Facebook-profil, at han klarer papirarbejdet, hvis en ny sponsor ønsker at støtte ishockey-klubben.
Vis mere

Sammenblandingen af interesser er hovedrystende, mener Roger Buch. Han mener, der er tale om inhabilitet i forholdet mellem Aalborg Pirates og havnens sponsor-aktiviteter:

»Inhabiliteten er det mest grelle eksempel. Hvis en kommunal embedsmand gjorde det her – sad i bestyrelsen begge steder og tog penge med over – ville han blive fyret. Det her er jo kommunale kroner. For det er kommunen, der ejer havnen, og det er kommunens penge, der bliver fråset med, når man giver sådanne sponsorater uden at få noget igen.«

B.T. har igennem flere dage forsøgt at få en kommentar til det tvivlsomme sponsorat af havnens formand, Thomas Kastrup-Larsen (S). Men borgmesteren ønsker ikke at stille op til interview. Han skyder i stedet pucken videre til havnedirektør Claus Holstein.

Topchefen i det kommunalt ejede aktieselskab ønsker heller ikke at svare på B.T.s spørgsmål og svare igen på kritikken fra eksperterne. Han begrunder det med, at B.T. har søgt aktindsigt i sponsoraftalen og adskillige andre forhold på havnen i Aalborg.

Havnen anslår, at de vil være i stand til at svare på anmodningerne om aktindsigt i løbet af 1-2 måneder, da sagen først skal vendes med firmaets advokater. B.T. kan heller ikke få oplyst, præcis hvor mange penge Port of Aalborg har lagt i ishockeyklubben.

I et mailsvar til B.T. skriver Port of Aalborg-direktør Claus Holstein:

»Jeg kan bekræfte, at jeg er medlem af bestyrelsen i Aalborg Ishockey A/S. Jeg er generalforsamlingsvalgt på mandat af og som repræsentant for Cool East – jeg er ikke bestyrelsesmedlem i Cool East. Jeg er bekendt med og iagttager habilitetsregler imellem min stilling som administrerende direktør i Port of Aalborg A/S-koncernen og den række af bestyrelser, jeg er medlem af.«