Mens mange københavnere er godt tilfredse med det, der møder øjet, når de bevæger sig rundt i byen, så er der også dem, der går så langt som at kalde visse nyere byggerier for skændsler for hovedstaden.
Det gælder ikke mindst to bygninger, der begge er helt centralt placeret i København.
»Begge bygninger er som fremmedelementer i byen. Det er primært det, som lægfolk reagerer på. Når noget ser anderledes ud, reagerer de fleste ved at sige ‘ih, hvor er det grimt,’« siger arkitekturredaktør hos Berlingske, Holger Dahl.
Det er Østerport II og BLOX, der er tale om. Begge har gentagne gange fået gevaldig kritik siden opførelserne i 2019 - og førstnævnte bygning er endda kåret som Københavns grimmeste.
I en YouGov-undersøgelse stadfæstes de moderne byggerier som nogle, der er svære at elske.
Mens hele 36 procent af deltagerne i undersøgelsen svarer, at der ikke direkte er bygninger, der bør kategoriseres som en ‘skændsel for København,’ er der omvendt 16 procent i alt, der mener at Østerport II og BLOX skænder byen.
Stemmefordelingen er ligeligt fordelt mellem bygningerne, der således deler titlen som ‘den største skændsel for København.’
Holger Dahl mener, at det er overdrevet at kalde bygningerne for en skændsel. Han er dog heller ikke ligefrem fan. Slet ikke af Østerport II, der er nabo til togstationen og den svenske kirke.

»Østerport II er mere en struktur end et hus. Det er en opstabling af flade elementer. Der er ikke en sluttet form som en bygning gerne skal have, så man faktisk kan kende den som en bygning,« siger han og fortsætter:
»Den virker mærkelig. Man har ikke set noget lignende, og det får de fleste til at reagere med raseri.«
Holger Dahl giver arkitekterne bag, KHR Architecture, ros for at have villet noget med bygningen. Og det er da heller ikke alt, der er galt med den 14.000 kvadratmeter store erhvervsbygning.
»Når ret skal være ret, så har bygningen også nogle kvaliteter,« siger han og fremhæver den lille ‘pause-plads foran Irma,’ og de indvendige arealer, der er ‘virkelig fine.’
»Der er fantastiske views indefra,« siger han.
Ifølge Holger Dahl er det særligt de skarpe kanter på panelerne, der giver bygningen et fremmedgørende udtryk.
Og samme paneler er genstand for hans største kritik af den fire etager høje bygning.
»Det værste er de flade paneler, som ligesom svæver. De fleste bygninger har ligesom et indgangsparti eller en form for markering, som gør at man kan forstå strukturen - der er vinduer og døre - men Østerport II har ligesom en flydende, åben struktur. Der er noget uafklaret ved den,« siger han.

Holger Dahl er heller ikke begejstret for BLOX ved havnen, som han beskriver som ‘et bjerg af containere.’
»Bygningen har en form, som man ikke kan tegne, og som man ikke kan genkende. Omvendt er den genkendelig i sig selv som en mærkelig klods,« siger han og fortsætter:
»Problemet er den aggressive og hårde glas-kantethed, som får den til at virke fremmed i byen. Man tænker, hvad ‘helvede er det.«
Holger Dahl kalder arkitekternes plan for bygningen ambitiøs. Særligt ideen om at lade asfalten på Christians Brygge gå igennem BLOX kalder han for vild urban.

Men ideen skulle måske være blevet på tegnebrættet.
»Ingen kan finde rundt i den bygning - skal man over eller under vejen,?« siger han og kalder det ‘entydigt en kikset ting,’ at biltrafikken penetrerer bygningen på bekostning af brugervenligheden indenfor.
Holger Dahl Roser dog også BLOX for sin betydning for omgivelserne. Særligt byrummet foran bygningen mellem BLOX og Fæstningens materialgård er godt, lyder det.
»Man kan mærke, at det er blevet et sted, man kender i byen - et skægt, lille og intimt byrum, som mange har taget til sig.«
»Bygningen har været med til at aktivere den ende af Vester Voldgade, så på den måde gør BLOX det, den skulle,« fortsætter han og fortæller, at hans forhold til bygningen er blevet bedre med tiden.
»BLOX er grim på en måde, man kommer til at holde af. Det er ligesom hvis man har en grim hund. Så kan man også sige, at ‘det kan godt være, at den er grim, men det er sgu min hund.'«
Realdanias administrerende direktør Jesper Nygård ærgrer sig over kritikken af BLOX.
»Det er selvfølgelig ikke den førsteplads, jeg er mest tilfreds med. Når det er sagt, så er vi altid glade for, at arkitektur bliver debatteret. Og det ville også være underligt, hvis det ikke skete, når man bygger på så centralt et sted i København. Det vil mange mennesker selvfølgelig have en holdning til. Andre kendte bygninger, f.eks. SAS-hotellet tegnet af Arne Jacobsen, blev også kritiseret, da de blev bygget. Og uden sammenligning i øvrigt er mange af dem i dag bygninger, som de fleste københavnere holder af,« siger han.
KHR Architecture har ikke ønsket at kommentere kritikken af Østerport II.