»Det er det rene spild det her.«

Sådan lyder kritikken fra en af Venstres mest fremtrædende profiler på Københavns Rådhus.

V-gruppeformand Jens-Kristian Lütkens kritik er møntet på de mere end syv millioner kroner, som Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har brugt på cirka 50 sundhedskampagner gennem de sidste to valgperioder.

Som B.T. forleden kunne fortælle, sår en af landets førende adfærdsforskere tvivl om effekten af mange milliondyre oplysningskampagner, som forvaltningen står bag. 15 af dem har kostet mere end 200.000 kroner, mens den dyreste løber op i næsten 800.000 kroner.

»Det forarger mig, at man prioriterer skatteydernes penge på denne her måde. Det er Københavns Kommune, når det er allerværst. Flertallet af landets kommuner laver ikke kampagner i det her omfang. Så jeg kan godt forstå, hvis man som borger undrer sig,« siger Jens-Kristian Lütken.

Jens-Kristian Lütken mener, at forvaltningen i stedet burde overlade ansvaret til Sundhedsstyrelsen, der er landets førende sundhedsmyndighed og har et betydelig større budget til at søsætte sundhedskampagner.

»Det undrer mig, at man i Københavns Kommune tror, man kan gøre det bedre end staten. Jeg ser løbende de her kampagner i bybilledet, men må bare sige, jeg hurtigt glemmer dem igen,« siger Jens-Kristian Lütken.

»Jeg synes, at de partier, der gerne vil have alle de her kampagner, skal tage noget større ansvar for skatteydernes penge i stedet for at smide en kampagne på, hver gang man har en indsats inden for et bestemt område,« siger Jens-Kristian Lütken.

Enhedslistens Knud Holt Nielsen, der er medlem af Sundheds- og Omsorgsudvalget, er også skeptisk.

»Hvis indsatserne virker, er pengene ikke et problem for en kommune med et samlet budget på 55 milliarder kroner. Men forstå mig ret. Jeg synes, det er et problem, hvis vi laver indsatser, som ingen effekt har og heller ikke rammer målgruppen,« siger Knud Holt Nielsen til B.T. og fortsætter:

»Jeg er skeptisk over for denne her tendens med, at man fører sådan nogle offentlighedskampagner, hvor man råber ud i gaderne i stedet for at tage det nære og lange, seje træk.«

Sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) går i rette med kritikken.

»Det er vigtigt, at københavnerne kender de sundhedstilbud, vi har, og dem fortæller vi blandt andet om via kampagner. De er blot et enkelt element i vores indsats og kan handle om alt fra unges mentale sundhed til børns skærmvaner, seksuel sundhed eller kræft. Jeg er ikke i tvivl om, at kampagnerne er med til at løfte vores vigtige opgave med at hjælpe københavnerne til at få så sunde og så gode liv som muligt,« siger hun i en skrifltig kommentar til B.T. og fortsætter:

»Når det er sagt, så klinger det en anelse hult, at Venstre og Enhedslisten, som begge har borgmesterposter på områder, hvor der laves masser af kampagner, står og kritiserer, at vi laver sundhedskampagner i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen,« siger Sisse Marie Welling.