Det er en helt normal søndag aften. Peter Tanev er lige kommet hjem fra sommerhus og sætter familien af foran hjemmet klokken 21.15. Men selv er han først hjemme halvanden time senere.
Og det er ikke første gang, at det scenario udspiller sig. Manglende parkeringspladser er nemlig et kæmpe problem på Østerbro.
Udover at der bliver solgt flere licenser, end der er parkeringspladser til, så er problemet særligt, at parkeringspladserne optages af maskiner, stilladser og containere.
»På en kort gåtur i mit eget lille område på Østerbro talte jeg forleden omkring 100 parkeringspladser, som var optaget af containere og alt muligt andet udstyr. Det er helt vanvittigt,« fortæller vejrvært Peter Tanev til B.T.
Og det er kun toppen af isbjerget. For han er sikker på, at tallet havde vokset sig meget større, hvis han var begyndt at bevæge sig længere rundt på Østerbro.
Det er en frustration og irritation, som fylder meget i hverdagen, fordi han hele tiden bliver nødt til at tænke på, hvad han bruger sin bil til.
»Det præger en østerbroer så meget, at man vitterligt ikke kører ud om aftenen, medmindre det er livsnødvendigt,« fortæller han og fortsætter:
»Alle andre mennesker tager måske deres bil til at besøge deres bedsteforældre på plejehjem, henter noget, de har købt på den Blå Avis, eller bruger den til at hente og bringe deres børn fra en sport. Det gør man ikke på Østerbro. Der tænker man sig virkelig om, i forhold til hvad man bruger bilen til,« slår han fast.

Helt konkret fortæller han, at han helt undlader at tage bilen efter klokken 16, fordi han ved, at han skal bruge enormt meget tid på at lede efter en parkeringsplads. Netop af den grund har han valgt at købe sig en elscooter for at bevæge sig rundt i København.
»Det er simpelthen noget, du tænker over hver dag. Tør du tage din bil? Hvis ja, hvordan kommer du af med den igen? Og hvis ikke, hvad er alternativet så?«
Han understreger, at hans mission ikke er at nægte de forskellige byggeprojekter. Han har tværtimod forståelse for, at der skal bygges, at en by er tæt, at og det dermed kan være svært at løse problemet. Men han savner, at Københavns Kommune gør noget aktivt for at hjælpe beboerne i området.
I alle de år, han har boet på Østerbro, har han nemlig aldrig oplevet, at politikerne forsøger at forstå problematikken.
»Tværtimod har jeg oplevet, at de siger: 'Ej, du kan heller ikke forvente at holde foran din dør'. Jeg forventer bare at kunne stille min bil et sted. Meget ofte holder jeg en halv til en hel kilometer fra min bolig. Og så er jeg stadigvæk glad for, at jeg kunne få en plads,« slår han fast.

I stedet foreslår han, at kommunen burde kigge på, hvor mange parkeringspladser man kan tillade sig at fjerne, ligesom han mener, der bør sættes en tidsbegrænsning på, når en håndværker gerne vil have en container stående.
Derudover håber han på, kommunen går i dialog med borgerne, hvor de udviser forståelse over for problematikken.
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune forklarer, at problemet om de manglende parkeringspladser skyldes, at der er 'for mange biler'.
I et skriftligt svar til B.T. forklarer teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) følgende:
»I Enhedslisten ser vi gerne, at flere københavnere finder ud af, at det godt kan lade sig gøre at komme rundt i byen på mere pladsbesparende og miljøvenlige måder. Vi ser gerne, at mange flere helt dropper bilen til fordel for cyklen eller den offentlige transport.«
Desuden forklarer hun, at en stor del af de igangværende bygge- og anlægsprojekter i København håndteres af private bygherrer. I den forbindelse forsøger man at gå i dialog med de enkelte bygherrer om, hvordan man kan genere mindst muligt og inddrage færrest mulige parkeringspladser.
»Men vi kan ikke afvise ansøgninger om byggetilladelser, bare fordi arbejdet optager parkeringspladser. Hvis en bygherre skal renovere en ejendom, så skal vi give tilladelser til stilladser, containere og den slags. Vi må ikke sige nej.«