Ville du gide at cirkle rundt en halv time efter en parkeringsplads i en halv time hver dag? Eller betale over 10.000 kroner om måneden for et sted at parkere din bil?

De fleste vil nok svare »nej«, men ikke desto mindre er mange københavnere tvunget til at træffe ét af de ovenstående valg.

Det ved vi, efter B.T. den seneste uge har fortalt en række historier fra københavnere, der mildest talt er godt og grundigt frustrerede over livet med bil i landets hovedstad.

Og svaret fra Københavns Kommune giver ikke håb om, at tilstandene bliver bedre.

Her lyder det nemlig, at »for mange biler i København« er problemet, og at »det vidner om, at flere godt kan undvære bilen«.

Sådan udtalte teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i sidste uge til B.T., og det overrasker ikke Jakob Næsager, der sidder i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune for De Konservative.

Og hvorfor er han så interessant?

Jo, for han betegner sig selv som den eneste reelle opposition ift. den trafikpolitik, der er blevet besluttet fra rådhuset de seneste år.

En parkeringskælder ude i Ørestaden. Der kæmper man også med voldsomme priser på en parkeringsplads, men der er ikke et politisk ønske om at ændre det.
En parkeringskælder ude i Ørestaden. Der kæmper man også med voldsomme priser på en parkeringsplads, men der er ikke et politisk ønske om at ændre det. Bax Lindhardt

»Jeg får så mange mails fra københavnere, der ikke synes, at parkeringssituationen er tæt på acceptabel, men herinde bliver jeg nærmest latterliggjort, fordi vi kæmper bilisternes sag. Men uanset hvor meget de griner, vil vi ikke være med til at nedlægge flere pladser,« siger Jakob Næsager (K).

Selv bor han i det nye Sydhavnen-kvarter og oplever det, han selv kalder for en bilistfjendsk måde at anskue København på.

Som det er tilfældet i mange af byens nybyggerier, har man nemlig valgt at nedprioritere gadeparkering for i stedet at bygge parkeringshuse, hvor beboerne kan få plads til deres bil.

Priserne i parkeringshusene er dog skyhøje, og det betyder, at borgerne betaler et højere månedligt beløb for at holde der end de fleste andre københavnere, og at gæster skal punge op mod 300 kroner ud for at hygge en aften hos Jakob og andre borgere i Sydhavnen, hvis de altså ankommer i bil og vil parkere i en nogenlunde afstand til det nye kvarter.

Situationen i lokalpolitikerens nærområde er ifølge ham selv et godt symbol på Socialdemokratiet og især Enhedslistens syn på bilisterne.

»Jeg synes, at de helt generelt har en virkelighedsfjern måde at se parkeringsspørgsmålet på, og de har ikke sans for hverdagen i København, medmindre man har en borgmesterbil,« siger Jakob Næsager og fortsætter:

»Det er, som om de tror, at alle har en bil for sjov, og så ser de stort på, at folk skal køre rundt i 30-45 minutter efter en parkeringsplads.«

Senest har han harceleret mod, at man vil reservere 5.000 nuværende parkeringspladser til el- og delebiler, selvom behovet ifølge Jakob Næsager slet ikke er dér endnu.

Parkeringsskilt i København
Parkeringsskilt i København Bax Lindhardt

Konsekvensen bliver, ifølge Jakob Næsager, at man skaber et elitært København.

»Det siger sig selv, at en børnefamilie eller pensionist med gåafstand ikke bare lige går ud og køber en elbil med et snuptag, men de kan stadig have brug for en bil for at få hverdagen til at køre rundt,« siger han og fortsætter:

»Og hvis man gør det til et endnu større lotteri at finde en plads, bliver alternativet de her dyre parkeringskældre. Dem har børnefamilierne og pensionisterne ikke råd til, og så flytter de ud. Derfor ender vi med, at det er de rigeste, der har bil i København, desværre.«

I stedet mener han, at man for længst burde have fokuseret på at prioritere parkering under jorden, som det er tilfældet i mange andre storbyer, eller at man i højere grad bør fokusere på at gøre de nuværende parkeringshuse mulige at betale og bruge for helt normale københavnere.

Men selvom håbet er der, er det noget andet med troen.

»Det er op ad bakke at være dem, der kæmper bilisternes sag. Der er en stor bilist-bashing, og jeg håber, at det går op for københavnerne, at nærmest alle partier har adopteret Enhedslistens trafikpolitik, hvor man rent ud sagt hader biler. Det er sørgeligt, at der ikke findes en mellemvej,« siger han.

Inde på borgmesterkontoret er man dog langtfra enig i Jakob Næsagers kritik.

'Langt størsteparten af københavnerne klarer sig uden en bil. Vi kan ikke indrette byen på mindretallets præmisser. Hvis vi skal bruge mere plads og flere penge på at sikre gode parkeringsforhold til bilisterne, vil det gå ud over flertallets behov for at få bedre kollektiv transport og bedre forhold for cyklister og fodgængere,' lyder det fra teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i et skriftligt svar til B.T.

Hun understreger desuden, at underjordiske parkeringskældre er urealistiske at finansiere, og at mange børnefamilier »foretrækker cykel, ladcykel eller med kollektiv transport«.