Detur er erklæret konkurs, og tilbage står tusindvis af kunder med adskillige spørgsmål. Heriblandt danske, der håber at se deres penge igen.

Men det er ikke sikkert, at de penge, man har lagt ud for en rejse, vil returnere på bankkontoen. Faktisk langt fra.

Det siger Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, til B.T.

»Det er ikke helt simpelt. Detur er ikke tilknyttet den danske Rejsegarantifond, men derimod den svenske Kammarkollegiet. Og der er desværre forskelle i Danmark og Sverige.«

Går man ind på rejseselskabets hjemmeside, bliver man mødt af dette syn.
Går man ind på rejseselskabets hjemmeside, bliver man mødt af dette syn.
Vis mere

En af de væsentligste årsager er, at Kammarkollegiet oplyser på sin hjemmeside, at kunder ikke kan modtage kompensation, »hvis din rejse er blevet aflyst eller aflyst på grund af anden årsag end rejseselskabets insolvens eller konkurs.«

I og med, at mange fik aflyst deres ferier inden konkursbegæringen, kan det gå udover kunderne:

»Sagen er jo, at der er tale om en konkursforsikring, så hvis ens krav ikke udspringer af konkursen, men af en aflysning, er den ikke dækket,« siger Vagn Jelsøe og fortsætter:

»I realiteten er der naturligvis en snæver sammenhæng mellem, at Detur har aflyst rejser op til konkursen og så selve konkursen. Det er derfor, jeg ikke tør sige helt skråsikkert, hvordan Kammarkollegiets vurdering vil falde ud.«

Vagn Jelsøe erkender dog, at det bestemt ikke er godt nyt.

»Det er nedslående nyt for danskere.«

»Jeg vil som sagt ikke gøre mig til herre over, hvordan Kammarkollegiet vurdere sagerne. Det kan også være, de skønner, at rejserne er bundet op på konkurs, og så kan de også vurdere anderledes.«

B.T. har ad flere omgange skrevet om danskere, der er havnet i kæmpe uvished grundet Detur-sagen.

Foto: Privatfotos
Vis mere

Jonas, Mariann og Pia har eksempelvis fortalt, at de har beløb liggende hos Detur på henholdsvis 33.000, 30.000 og 8.000 kroner. Ingen ved, om de får pengene igen.

Vagn Jelsøe har et par enkelte råd til, hvad danskerne kan gøre. I hvert fald lige nu.

»Uanset hvad, vil jeg råde til, at man tager kontakt til Kammarkollegiet og får dem til at vurdere. Der er blanketter til det på deres hjemmeside. Ellers kan man tjekke sin rejseforsikring. De fleste forsikringer omfatter desværre ikke konkurs, men nogle gør.«

»Der er også en parallelmulighed. Hvis man har købt med Mastercard eller et andet internationalt kort, så er der en konkurssikring tilknyttet. Så kan man henvende sig i banken og gøre indsigelse. Det kan man formentlig få mere ud af, især i de tilfælde, hvor ens rejse er blevet aflyst inden konkursen, men man ikke har fået pengene igen.«

Kammarkollegiet har tidligere oplyst, at man behandler hver sag individuelt.

Lige nu er der sagsbehandlinger på op mod seks måneder.