Først bliver bilen parkeret ulovligt. Så bæres det første, sovende barn nænsomt op i den tomme lejlighed.

Derefter ned på gaden, ind i bilen, få fat i barn nummer to og samme tur op igen. Lukke døren bag sig og banke på inde hos naboen.

»Kan du lige se efter de små, mens jeg leder?«

Og så triller Maibritt Køster ellers rundt og spejder efter en parkeringsplads i helt op imod en halv time, mens naboen holder øje med de sovende børn.

Maibritt er godt og grundigt træt af parkeringssituationen ved hjemmet på Vesterbro.
Maibritt er godt og grundigt træt af parkeringssituationen ved hjemmet på Vesterbro. Foto: Byrd - Jonas Krøner
Vis mere

Til sidst lykkes det så – somme tider op til én kilometer fra lejligheden – at få presset den lille Opel Karl ind på en ledig plads.

Sådan lyder et tilbagevendende, ufrivilligt aftenritual, når den 46-årige Vesterbro-borger kommer hjem i sin bil efter en tur hos forældre eller vennepar uden for byen.

»Det er svært for mig at beskrive, hvor frustrerende det er. Jeg betaler for en parkeringslicens, men hvis ikke jeg er hjemme klokken 16.00 eller før, er det noget nær umuligt at finde en plads,« fortæller Maibritt Køster.

Maibritts problemer med at finde en parkeringsplads er ganske naturlige, hvis man tager et nærmere kig på optællingen af parkeringslicenser og parkeringspladser.

Københavns Kommune har nemlig udstedt 54.806 parkeringslicenser til beboere i hovedstaden, men i alt er der kun 52.082 parkeringspladser til de betalende borgere.

De manglende 2.724 parkeringspladser fremgår af kommunens egen optælling, og alene på Vesterbro, hvor Maibritt altså bor, lyder underskuddet på 679 parkeringspladser.

»Jeg synes, det er bondefangeri, for jeg er blevet lovet en vare, når jeg betaler for min parkeringslicens, og den kan jeg så ikke få. Det er noget svineri,« siger Maibritt.

Sammen med sine to børn bor hun på Tøndergade – en sidegade til altid pulserende Vesterbrogade – og her har hun boet siden 2008.

Barndommen udspillede sig på den sjællandske sydspids – i byen Stensved – og af samme grund har den 46-årige kvinde stadig masser af familie og venner de cirka 100 kilometer fra København.

Men distancen tager over dobbelt så lang tid at tilbagelægge med offentlig transport i forhold til bil, og derfor traf Maibritt tidligt beslutningen om, at hun havde brug for sådan en, hvis livet i hovedstaden skulle kunne lade sig gøre.

»Selvfølgelig er der folk, der vil stille spørgsmål ved det, men jeg holder altså fast i, at man godt bør kunne bo i byen og alligevel have en bil. Hvis mine børn skal se deres mormor, og vi skal besøge vores venner, så duer det simpelthen ikke med offentlig transport,« siger hun.

Og når Maibritt så besøger sin mor med børnene, fylder parkeringsproblemet en hel del i både hovedet og planlægningen.

Hun tager konsekvent ikke for sent hjem, så hun kan få en parkeringsplads, og allerede en time før afgang begynder knuden at forme sig maven.

Skal jeg cirkulere rundt i en halv time igen? Skal jeg lade mine børn være alene i lejligheden?

»Der er sikkert nogen, der vil mene, at det et forkælet problem, men for mig er det ekstremt frustrerende, og jeg tror og ved, at andre har det på samme måde. Det er stressende, når man har to børn, og det er for dårligt, når man har betalt for en plads,« siger Maibritt.

Knuden i maven har udviklet sig til gråd og enkelte sammenbrud foran de to børn, når den 46-årige mor i flere tilfælde er kommet ned til sin bil og set et lille stykke uønsket papir i forruden.

Senest lå der tre parkeringsbøder i ruden, selvom Maibritt ifølge hende selv havde parkeret bilen et lovligt sted, og nu skal hun så i gang med at klage over afgifterne, som hun mange andre gange har måttet gøre for at få omstødt forkerte bøder.

»Det er så udmattende, og en gang imellem er jeg blevet ked af det, når jeg kommer derned. Man har kørt rundt i en halv time og endelig fundet en plads, og så ligger der en bøde, når man kommer ned til bilen igen. Det kan sgu ikke være rigtigt. Hvis jeg flytter en dag, så bliver det her grunden,« siger hun.

Ét er, at der er et underskud af parkeringspladser i forhold til licenser, men ifølge Maibritt er der også en anden væsentlig årsag til den store trængsel, og den bliver hun mindet om, hver gang hun kigger ud ad sit vindue fra første sal.

Nede på vejen har et altanfirma nemlig sat en række containere op, der spærrer for seks parkeringspladser, og rundt om hjørnet er yderligere seks taget af et andet byggeri.

»Det er dybt problematisk. Der bygges jo altaner på hver anden gade i København, og det siger sig selv, at det samlet set tager en masse pladser,« siger Maibritt.

Byggeriet, hvor seks parkeringspladser bliver optaget.
Byggeriet, hvor seks parkeringspladser bliver optaget. Foto: Byrd - Jonas Krøner
Vis mere

Men hvad er løsningen så?

Den langsigtede har Maibritt ikke et bud på.

På den kortsigtede – og lokale – bane mener hun dog, at man bør se på flere af de parkeringspladser, der står tomme om aftenen.

»På Tøndergade er der eksempelvis et kæmpe parkeringsområde, der kun er åbent for Albatros Travel, Sundhedshuset og andre firmaer i dagtimerne. Efter klokken 16-17 stykker så låses hele området af, og vi andre 'tåber' kan blot trykke næsen mod muren og sultent se på alle de lækre tomme parkeringspladser uden at kunne gøre brug af dem. Og der er flere andre steder med samme problem. Det er for åndssvagt,« siger Maibritt.

I Københavns Kommune mener teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) ikke, at der er for få parkeringspladser, men at der er for mange biler.

»Det største problem er, at der er for mange biler i København. På Vesterbro står op mod hver fjerde bil stille mandag til fredag, og det vidner jo om, at nogle bør kunne undvære bilen. Derudover har vi netop sat penge af til at sikre bedre forhold for delebiler, som er et godt alternativ for de mange, der har begrænset behov for en bil,« oplyser hun i et skriftligt svar til B.T.

Derudover gør hun det klart, at man med en parkeringslicens ikke har sikkerhed for en plads.

»Beboerlicensen er en ret til at parkere billigt, men ikke en sikkerhed for en plads. Vil man have sikkerhed for en plads, er der mange private parkeringsanlæg, der tilbyder den service til en anden pris. Jeg forstår godt, at det kan være frustrerende, at det kan være svært at finde en parkeringsplads i København, og derfor gør Enhedslisten også alt for at sikre gode forhold for cyklister og den kollektive transport, så vi kan få nedbragt antallet af biler i byen,« siger borgmesteren.