Færre danskere vil købe en elbil, når kunder i det nye år rammes med afgiftshammeren.

For det bliver dyrere at skifte benzin- og dieselbilen ud, og derfor kommer formand for Elbilforeningen, Jørn Grønkjær med et opråb til politikerne:

»Det kommer til at påvirke markedet med det samme. For den stigning i salget, vi har set, skyldes ikke mindst, at afgifterne er lave,« lyder det fra formanden.

»Politikerne gør det, fordi de vil have flere afgifter hjem, efter de har mistet dem fra salget af benzin- og diesel biler,« siger han

B.T. har gennem flere artikler beskrevet, at registreringsafgiften fra nytår begynder at stige år for år som konsekvens af en politisk aftale fra 2020. Det sker frem mod en fuld indfasning af afgiften på alle biler i 2035. Indtil nu har de fleste elbiler været fritaget fra afgiften.

Det betyder for eksempel, at Danmarks mest solgte elbil, Skoda Elroq, kommer til at stige i pris fra 350.000 til 530.000 kroner.

Jørn Grønkjær understreger, at de i Bilforeningen ikke har et generelt mål om, at der skal komme flere biler på vejene.
Jørn Grønkjær understreger, at de i Bilforeningen ikke har et generelt mål om, at der skal komme flere biler på vejene. Foto: Privat

Og det fjerner motivationen for danske forbrugere til at skifte til elbil:

»Det er en dårlig idé at lægge registreringsafgiften på, og det passer ikke ind klimamålene, når det fjerner en motivation for at købe elbil,« siger Jørn Grønkjær med henvisnings til regeringens mål om en million elbiler på vejene i 2030.

»Den afgiftsforhøjelse, der er lagt op til, kan vi kun anbefale ikke gennemføres,« siger han.

Allerede fra de fra nytår vil alle elbiler, der koster over 363.000 kroner, stige i afgift. I dag går grænsen ved 419.000 kroner, og det sender et dårligt signal til forbrugerne, siger Jørn Grønkjær:

»Selv hardcore benzin- og diesel bilister vælger i dag elbiler til. Jeg synes, at man fra politisk side smækker regningen tilbage på forbrugeren, og det er simpelthen for kortsigtet, at man hæver den,« siger han.

Adspurgt om, det er ikke er fair, at købere af elbil betaler det samme i afgift som på benzin og dieselbiler svarer Jørn Grønkjær:

»Det synes jeg ikke. Det er fair, at man holder linjen for motivationen. Når den fjernes, skaber man usikkerhed hos forbrugerne. Vi er nu i en fase, hvor der er 500.000 elbiler på vejene. Hvis målet skal nås, kræver det, at linjen holdes,« siger han.

I stedet foreslår han, at afgift-systemet laves om, så bilister betaler for køretøjets energiforbrug og udledning af CO₂.

B.T. har talt med flere elbilsejere. De mener, at registreringsafgiften er den gale ved. Læs mere om det HER.