Politikerne er på vej med den helt store afgiftshammer, der kommer til at gøre det markant dyrere at købe elbil.

Og mens en samlet bilbranche nu råber op, ønsker skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) ikke at udtale sig.

Ministeren har overfor Jyllands-Posten givet udtryk for, at regeringen holder fast i planerne om bid for bid at indfase fuld registreringsafgift på alle elbiler frem mod 2035.

Det vil for eksempel betyde, at Skoda Elroq, Danmarks mest solgte elbil, kommer til at koste hele 530.000 kroner. I dag koster den blot 350.000 kroner.

Dansk Industri Bilbranchen og Mobility Denmark har regnet ud, at afgiftsstigningerne kommer til at ramme arbejderfamilier særligt hårdt.

Konkret vil de politiske aftaler betyde en ekstra årlig afgift for en typisk arbejderfamilie på mellem 3.000 og 4.000 kroner, hvis de optager et almindeligt lån for at købe en gennemsnitlig bil. Læs mere om det HER.

»Det er tudetosset, at man vil gøre det dyrere at være dansker, og det kan jo sagtens mærkes på budgetkontoen, når der er tale om flere tusind kroner. Ikke mindst for en helt almindelig familie med bil er det en betydelig del af den udbetalte løn,« siger Thomas Møller Sørensen, direktør for Dansk Industri Bilbranchen.

»Danskerne har oplevet prisstigninger på mange områder, og derfor gør det ondt, hvis man skal til at låne til at betale bilafgifter oveni,« tilføjer han. 

Mens en samlet bilbranche nu råber op, ønsker skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) ikke at udtale sig.
Mens en samlet bilbranche nu råber op, ønsker skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) ikke at udtale sig. Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Dansk Industri og Mobility Denmark foreslår, at man permanent fjerner registreringsafgiften på elbiler, og at man i stedet betaler en løbende afgift for elbilerne baseret på bilens vægt og motoreffekt. 

Danskerne vil ikke skulle optage lån for at betale den løbende afgift.

»Vi skal sikre, at flest muligt har råd til en elbil, og det gør vi ved at fjerne den afgift, som du skal betale i købsøjeblikket, hvor de fleste skal låne flere penge for at betale den,« siger Mads Rørvig, direktør i Mobility Denmark.

B.T. har forgæves forsøgt at få en kommentar fra skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen til denne artikel.