»Det er den gale vej at gå.«

Sådan siger Christian Nolsøe Nielsen.

Han er en glad elbilsejer, men er svært utilfreds med de voldsomme afgiftsstigninger, som snart begynder at træde i kraft.

Fra nytår begynder afgifterne at stige som konsekvens af en politisk aftale fra 2020 at stige år for år frem mod en fuld indfasning af afgiften på alle biler i 2035.

Det betyder for eksempel, at Danmarks mest solgte elbil, Skoda Elroq, kommer til at stige i pris fra 350.000 til 530.000 kroner.

Og det ærgrer Christian Nolsøe Nielsen, der selv købte sin første elbil netop fordi der var lavere afgifter på den.

»Det, der trak til at starte med, var jo muligheden for at kunne købe noget mere bil for de samme penge, fordi der lave afgifter på elbiler,« siger han.

Christian Nolsøe Nielsen er helt overbevist om, at det vil få folk til at fravælge elbilerne, når afgifterne på dem stiger.

Selv er han dog blevet inkarneret elbilmand, blandt andet på grund af klimahensyn, forklarer han.

»Men det er klart, at indtægter og udgifter skal hænge sammen. Så hvis elbiler bliver dyrere, kan det være, at jeg bliver nødt til at købe ældre biler,« siger Christian Nolsøe Nielsen.

Christian Nolsøe Nielsen har tidligere været aktiv i Elbilsforeningen, og her arbejdede han for, at politikerne valgt en anden løsning end at pålægge elbiler registreringsafgift.

»Jeg havde håbet på, at man fandt en anden løsning og for eksempel lyttede til de eksperter, der foreslog en løbende vægtafgift i stedet. Det ville skaffe de samme penge til statskassen, men man ville undgå de her helt vilde prisstigninger på elbiler,« siger han og tilføjer:

»Det er unødigt tonedøvt, at man ignorerer både eksperter og brancheorganisationer. Hvis du spørger mig, er det en uintelligent måde at gøre det på.«

Skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) har overfor Jyllands-Posten givet udtryk for, at regeringen ikke har tænkt sig at ændre i planerne om at øge afgifterne på elbiler.

B.T. har uden held forsøgt at få en kommentar fra ministeren til denne artikel.