Hans Grønnebæk fra Aarhus var ved at få kaffen galt i halsen, da han forleden læste den mail, der netop var tikket ind i mailboksen.

For her blev han præsenteret for en udpræget dårlig nyhed - kort efter at mange usikre forældre som han selv havde betalt næste rate på et af de dyre high school-ophold, som EF Education First sælger.

I mailen ville rejsearrangøren bare lige gøre opmærksom på, at selv hvis EF selv aflyser de dyre high school-ophold på grund af coronakrisen, kan kunderne ikke få refunderet så meget som én krone af de ofte over 100.000 kroner, som forældrene har forudbetalt for at sende deres børn af sted på drømmeopholdet i USA efter sommerferien.

I stedet bliver de tilbudt at ombooke til året efter eller at få en voucher, altså et gavekort, som den nærmeste familie - ikke andre - kan bruge på øvrige sprogrejser eller uddannelsesophold med EF.

Corona-virussen vanskeliggør highschool-ophold i USA. Men EF Education First – Danmark afviser at refundere de dyre ophold, hvis de må aflyses på grund af corona.
Corona-virussen vanskeliggør highschool-ophold i USA. Men EF Education First – Danmark afviser at refundere de dyre ophold, hvis de må aflyses på grund af corona. TANNEN MAURY

Det fremgår alt sammen af mailen, som B.T. er i besiddelse af.

Hans Grønnebæks datter Bella skulle have været af sted til USA efter sommerferien.

Men på grund af usikkerheden omkring muligheden for at få pengene retur og den generelle usikkerhed omkring corona valgte familien Grønnebæk, allerede inden den famøse mail tikkede ind mandag aften, modstræbende at ombooke og udskyde Bellas high school-ophold med et år.

»Det har jo ikke nogen værdi at få en voucher. Hvis en familie får aflyst deres barns high school-ophold, kan de nu få et gavekort på 100.000 kroner til at købe sprogrejser for. Det er jo absurd. Det er der jo ingen, der kan bruge til noget. Det er jo ikke en tur til Mallorca, man bare kan tage på et andet tidspunkt,« siger Hans Grønnebæk og tilføjer vredt:

»Hvis EF ikke kan levere den vare, man har købt, skal man selvfølgelig have sine penge retur. At opkræve næste rate fredag og så skrive ud mandag, at man ikke har mulighed for at få pengene retur, det er simpelthen så ufint. Det er noget svineri,« siger Hans Grønnebæk.

Han har oprettet en Facebook-gruppe for forældre, der ligesom ham har købt et high school-ophold til deres barn.

Gruppen har 218 medlemmer, og vreden bobler i opslagene.

'ALDRIG nogensinde før har jeg følte mig så SNYDT og BEDRAGET, som jeg føler mig lige nu, efter at have modtaget mail fra EF for kort tid siden. Samme dag som de modtager vores indbetaling, som vi meget modstridende betalte!' skriver en forælder.

Andre skriver, at de har hevet fat i deres advokat for at få EF Education First på andre tanker.

Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, oplyser, at forbrugerne som udgangspunkt altid har ret til at få refunderet en vare eller tjenesteydelse, hvis der sker væsentlige ændringer i aftalegrundlaget.

»Og jeg har altså har meget vanskeligt ved at forestille mig, at det ikke skulle være en væsentlig ændring at aflyse eller flytte et high school-ophold et helt år,« siger Vagn Jelsøe.

I første omgang kan de vrede forældre klage til EF Education First - Danmark.

Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.
Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk. Pressefoto

Hvis det ikke nytter noget, kan de klage til Forbrugerklagenævnet, tilføjer han.

B.T. har bedt EF Education First - Danmark forholde sig til kritikken, men har ikke modtaget noget svar inden deadline.

Hans Grønnebæks datter Bella må nu begynde i 1.g på gymnasiet efter sommerferien og så afbryde gymnasiet for at tage på high school.

»Det er selvsagt ikke optimalt at afbryde sit gymnasieforløb mellem 1.g og 2.g. Det var ikke det, hun og vi drømte om,« siger Hans Grønnebæk.

Familien Grønnebæk har indtil nu forudbetalt 50.000 kr. Næste rate på 23.000 kroner venter famillien med at indbetale.