Ved første øjekast ligner den alle de andre. Gul udenpå og med blå sæder indeni.

Men i hovedstadsområdet kører der nu en bus, som skiller sig væsensforskelligt ud fra de øvrige. Der er nemlig hverken tale om en el- eller dieseldrevet bus.

I modsætning til elbussen kan den tankes op på få minutter, og i modsætning til dieselbussen udleder den ingen CO2. Der er tale om en brintbus.

Hvis du allerede nu tænker, at brint vel er ekstremt brandfarligt, så kan producenten af brintbussen, Toyota, forsikre om, at bussens beskaffenhed på det nærmeste er skudsikker.

»Den er på ingen måde farlig. Der er kæmpe fokus på sikkerhed, og brinttankene, der er placeret på taget af bussen og altså uden for kabinen, er bygget af plastik liner, kulfiberskal og glasfiberlag og er både blevet eksplosionstestet, kollisionstest og skudtestet. Man har simpelthen stået og skudt på den. Så tankene er altså ekstremt sikre,« siger Anders Tystrup, pressechef i Toyota Danmark.

Han fortsætter:

»Skulle der være den mindst utæthed, hvilket er højst usandsynligt, så vil det blive opdaget af nogle såkaldte sniffere, der sidder omkring tankene. Ved selv den mindste lækage bliver systemet lukket ned, og tankene bliver tømt.«

»Brinten vil stige til vejrs på et splitsekund og være væk i modsætning til eksempelvis en utæt brændstoftank med benzin eller diesel eller et overophedet batteri.«

Sæderne har den velkendte blå farve. Brintbussen ligner således de sædvanlige busser. Pressefoto: Toyota
Sæderne har den velkendte blå farve. Brintbussen ligner således de sædvanlige busser. Pressefoto: Toyota
Vis mere

Brintbussen, der kørte sine første kilometer med passagerer mandag, får sin daglige rute på linje 300s mellem Lyngby og Ishøj.

Den er stort set lydløs og udleder kun vand. På ni minutter kan den tankes op, men det kræver en afstikker fra ruten til brinttankstationen på Prags Boulevard på Amager. Derefter kan køre omkring 400 kilometer igen.

Det officielle navn på brintbussen er H2.City Gold, og den ejes af transportselskabet, Nobina, der har fået udliciteret buslinjen fra Movia.

Brintbussen kan spottes ved nogle særlige kendetegn, fortæller Anders Tystrup.

»Brintbussen ligner alle andre busser, men man kan genkende den på, at der står ‘H2’ foran og ‘fuel cell’ på siden af den, fordi strømmen, der driver elmotoren i bussen, kommer fra brændselsceller,«