En række søjler i det skandaleramte Njals Tårn skal brandmales og andre bør repareres på grund af synlige skader i søjlernes overflade, vurderer bygherren Bach Gruppens rådgiver Norconsult

Flere af søjlerne i det skandaleramte Njals Tårn på Amager bør få et lag brandmaling for at sikre deres bæreevne, og en hel del andre skal repareres på grund af synlige skader på betonens overflade, skriver Licitationen – Byggeriets Dagblad.

Det fremgår af foreløbige notater, udarbejdet af bygherren Bach Gruppens rådgiver Norconsult, som Licitationen – Byggeriets Dagblad har fået aktindsigt i.

Norconsult vurderer i et statusnotat, at bæreevnen i alle Njals Tårns søjler er ok, hvis der opføres en ny seks etager høj aflastningssøjle. Men i tilfældet af brand er billedet et lidt andet.

En betonkonstruktions bæreevne svækkes, når den udsættes for høj varme i længere tid, og Norconsult vurderer nu, at 20 søjler fordelt over 12 forskellige etager ikke vil leve op til krav om bæreevne i forbindelse med en brand. Alle søjler kan klare en brand i 60 minutter, men ikke i 120 minutter, som er kravet i højhuse.

Derfor bør de males med et lag særlig brandmaling, vurderer Norconsult.

»Vi måler, hvor stort dæklaget (betonlaget uden på armeringen, red.) er ind til stålet. Og er der mere dæklag, end man har beregnet varmepåvirkningen ud fra, kan det være, at nogle søjler kan klare påvirkningen alligevel. Så det her er stadig en mellemregning,« siger Martin Rasmussen, direktør i Bach Gruppen, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Ib Bertelsen, som er direktør i Dansk Brand- og sikringstekninsk Institut (DBI), ønsker ikke at kommentere det konkrete projekt, men forklarer, at der intet er til hinder for at opnå en brandsikker konstruktion ved efterfølgende at påføre eksempelvis brandmaling eller anden brandisolering.

Det er dog langt fra normen:

»Typisk vil man jo fra begyndelsen designe bærende beton, så det kan klare kravet om 120 minutter i stedet for at isolere det bagefter,« forklarer Ib Bertelsen.

Norconsult vurderer desuden, at ingen af søjlerne har problemer med bæreevnen, men anbefaler alligevel, at samlet 93 ud af de i alt 424 søjler - en femtedel – får sig ”en reparation for at opnå en tilfredsstillende strukturel robusthed, holdbarhed og kapacitet”.