»Det er helt galt, at man ikke har taget højde for, at letbanen skal interagere med andre jernbaneanlæg.«
Sådan lyder det fra transportordfører for Venstre Kristian Phil Lorentzen, efter han har læst en orientering fra Banedanmark om letbaneprojektet i Odense, der igen er forsinket.
»Der er åbenbart nogen, der har glemt at tage højde for, at der er noget, der skal interagere her, og sådan noget koster jo dyrt både for skatteborgerne og dem, der var stillet i udsigt at skulle køre med letbanen.«
Notatet er sendt til Folketingets transportudvalg i forlængelse af, at Odense Letbane 1. december udskød åbningen af letbanen endnu en gang.
Udskydelsen kommer, efter letbanen ikke har formået at give Banedanmark den nødvendige dokumentation på, at letbanen ikke påvirker Banedanmarks sikkerhedssystemer på de baner, som blandt andet DSB benytter igennem Odense.
B.T. beskrev blandt andet tirsdag, at den dokumentation er vigtig for at sikre, at Banedanmarks signalsystem fungerer korrekt, når DSB-tog kører igennem Odense.
I notatet fra Banedanmark, som transportordføreren altså reagerer på, gøres det blandt andet klart, at Odense Letbane var informeret om en godkendt løsning tilbage i 2018. Alligevel valgte Odense Letbane at gå videre med en anden »uprøvet« løsning.
»Det har været en udfordrende opgave for Odense Letbane, dennes leverandør COMSA og COMSAs rådgiver at udvikle denne metode og få den godkendt,« skriver Banedanmark om forløbet, som Odense Letbane – altså imod Banedanmarks anbefaling – valgte at gå med.
Banedanmark skriver i deres orientering, at Odense Letbane ikke har været i dialog om udviklingen af den uprøvet løsning før 2020. Det får den fynske folketingspolitiker Rasmus Helveg Petersen (R) til at løfte øjenbrynet.
»At man ikke har løst det så langt inde i projektet, det er meget utroligt,« siger Rasmus Helveg Petersen, der sidder i Transportudvalget.
I en anden passage af orienteringen skriver Banedanmark, at det har været en udfordring for Odense Letbane, »at styre deres leverandør og dennes rådgiver, som ikke har sikret tilstrækkelig kvalitet og fremdrift i opgaven«.
»Det tyder på, at Odense Letbane ikke har været sit ansvar voksent,« siger Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre og tilføjer:
»Det er rigtig mange offentlige kroner, det her handler om, selvfølgelig skal de kunne styre deres leverandører.«
Odense Letbane ønsker ikke at kommentere på politikernes reaktioner, men fortæller til B.T., at de i store træk er enige i, hvad der står i orienteringen fra Banedanmark.
»Det er ikke forkert,« siger teknisk direktør i Odense Letbane Steen Lykke om passagen, der får Venstres Kristian Pihl Lorentzen til at sætte spørgsmålstegn ved, om letbaneselskabet er sit ansvar voksent.
»Det er rigtigt, at vi har haft en udfordring med at sikre, at vores entreprenør forstår 100 procent, hvad det kræver at få de her godkendelser fra Banedanmark. Men det skal så også siges, at vi har uddelegeret selve opgaven til vores entreprenører, fordi han er den professionelle til det,« siger Steen Lykke.
Om orienteringen siger Steen Lykke:
»Orienteringen er, som den er, og så må jeg bare sige, at vi har haft et godt samarbejde med Banedanmark.«
Han tilføjer:
»Det kan lyde simpelt at sikre, at der ikke lækker noget strøm fra vores anlæg over i Banedanmarks, men i praksis er det uhørt kompliceret.«
Har I gjort jeres arbejde godt nok?
»Ja, det vil jeg bestemt mene, at vi har,« siger den tekniske direktør.