Det danske forsvar har i år brugt masser af tid, penge og brændstof på at afvise russiske fly.

Hele 27 gange i år er det danske afvisningsberedskab, bestående af F-16-fly, kommet på vingerne for at afvise russiske militærfly.

Det fremgår af en aktindsigt, som B.T. er i besiddelse af.

I aktindsigten står der, at samtlige 27 afvisninger fandt sted mellem 1. januar og 5. maj 2022.

I et andet dokument fremgår det, at afvisningsberedskabet først var på årets første opgave i februar. Det vil sige, at samtlige 27 afvisninger har fundet sted mellem 1. februar og 5. maj. Til sammenligning afviste de danske kampfly 30 russiske fly i hele 2021.

Det danske luftrum har været fuldstændig lukket for alle russiske fly fra natten til 28. februar. Men blandt andet tilbage i april krænkede et russisk militærfly kortvarigt dansk luftrum nær Bornholm.

Flyet befandt sig øst for Bornholm og var kortvarigt lidt over en kilometer inde i dansk luftrum. Det oplyste Forsvarets Operationscenter til B.T. i sin tid. Det fik danske F-16-jagerfly på vingerne som led i det såkaldte afvisningsberedskab.

Det var sådan en type overvågningsfly, som fløj ind i dansk luftrum.
Det var sådan en type overvågningsfly, som fløj ind i dansk luftrum. Foto: Försvarsmakten
Vis mere

De fik afvist det russiske fly, som herefter forlod dansk luftrum. Men dette er langt fra en enlig svale, for det er kun russere, som man i løbet af de seneste år, har afvist.

Det forklarer major og chef for Center for Luftoperationer ved Forsvarsakademiet Karsten Marrup.

»Afvisningsberedskabet er nærmest en grænsevagt, som bare er i luften. Hvis der kommer en russisk kampvogn kørende på den anden side af Danmarks grænse og kører ind over, så går det jo heller ikke. Så viser vi dem ud igen.«

Og ligesom eksperten i international politik og lektor ved Institut for Strategi og Krigsstudier, Peter Viggo Jakobsen fortæller, så er det en bevidst handling, at russerne kortvarigt vender i dansk luftrum.

»De penetrerede dansk luftrum to gange det samme sted sidste år. Så man kan næsten ikke forestille sig andet end, at det er med vilje,« siger Karsten Marrup og fortsætter:

»Lige så snart at de russiske fly er på vej mod dansk luftrum, så vurderer man allerede god tid inden, om man skal sende de danske afvisningsfly i luften, inden de russiske begynder at komme alt for tæt på. Vi holder øje med dem, og vi ved godt, de er der. Vi sender også et signal til Rusland om, at vi er klar til at håndtere situationen. Men vi er meget opmærksomme på, at man ikke skal forværre den situation, som man er i.«

Ruslands præsident, Vladimir Putin.
Ruslands præsident, Vladimir Putin. Foto: Alexey DANICHEV / SPUTNIK / AFP
Vis mere

Det er ikke en billig omgang for Danmark, når vi skal sende et afvisningsberedskab på vingerne. Karsten Marrup vil ikke sætte et præcist beløb på, men én ting kan han dog sige:

Det koster mere end spidsen af en jetjager.

»Det koster det brændstof, som man bruger undervejs. Det koster den afskrivning, altså den slitage, som flyet bliver udsat for, en pilot der skal have løn, en base som skal vedligeholdelse, så er der servicepersonale, som også skal have løn, men det er alt sammen udgifter, som uanset skal afholdes, da flyene alligevel skal flyve dagligt.«

Spidsen af en jetjager koster omkring 16.000, og at sende afvisningsberedskabet i luften koster altså mere end det.

Den seneste offentligt kendte afvisning har været tilbage i slutningen af april.

Krænkelsen af dansk luftrum fik udenrigsminister Jeppe Kofod (S) til at tale i versaler over for den russiske ambassadør i Danmark.

»Det er udtryk for en fuldstændig uacceptabel tilsidesættelse af den internationale regelbog at krænke dansk luftrum. Det har den russiske ambassadør fået at vide i dag i klokkeklare vendinger. Det hører ingen steder hjemme uretmæssigt at flyve ind i hinandens luftrum på den måde. Vi har bedt Rusland om at komme med en forklaring,« udtalte udenrigsminister Jeppe Kofod blandt andet.