Lyt til artiklen

Når filmglade danskere i disse dage sætter sig til rette i mere end 30 af landets biografer, bliver de opfordret til at hive deres smartphone op ad lommen, klikke ind på en hjemmeside og melde sig ud af folkekirken, før filmen går i gang.

Budskabet leveres af Ateistisk Selskab. Reklamekampagnen vækker harme.

»Jeg synes, det er dybt usympatisk. Det er sørgeligt at opleve et angreb på noget, som for det første ikke skader nogen, og for det andet er en stor rigdom for samfundet,« siger Sørine Gotfredsen, debattør og sognepræst i Jesuskirken i Valby.

Kampagnen begyndte fredag og skal de kommende to uger køre i 30 biografer i Nordsjælland og København.

Formålet er at få så mange danskere til at melde sig ud af folkekirken som muligt.

Og dét, mener Sørine Gotfredsen, er destruktivt og udtryk for, at Ateistisk Selskab har sat sig for at ’spolere’ folkekirken.

»De har ingen anelse om, hvor stor glæde vi har af folkekirken, og hvor meget kunst, kultur og bevidsthed om gudsforhold, den er med til at holde i hævd,« siger Sørine Gotfredsen:

»Det er trist, at man har sat sig for at ødelægge så værdifuld en institution.«

Sørine Gotfredsen kalder Ateistisk Selskabs reklamekampagne 'usympatisk'.
Sørine Gotfredsen kalder Ateistisk Selskabs reklamekampagne 'usympatisk'. Foto: Thomas Lekfeldt
Vis mere

Ateistisk Samfund afviser, at biografkampagnen udelukkende er destruktiv.

»Vores positive budskab er, at man ikke behøver religion,« siger Anders Stjernholm, folketingskandidat for Alternativet samt komiker og bestyrelsesmedlem i Ateistisk Selskab:

»Vi peger ikke på andre muligheder og vil ikke have folks penge. Vi gør bare opmærksom på, at religion med al sandsynlighed er løgn og ikke særlig brugbart. Og det gør vel vores budskab renere, at vi ikke har noget konkurrende produkt.«

»Det her handler om at fremme kendskabet til udmeldelse.dk, fordi det ikke er nemt nok at melde sig ud af folkekirken i dag.«

Hvad får I ud af, at folk melder sig ud af folkekirken?

»Vi vil gerne adskille kirke og stat. Jo flere der melder sig ud, jo tættere kommer vi på det mål,« siger Anders Stjernholm.

Hos folkekirkens officielle hjemmeside efterspørger man mere respekt fra Ateistisk Selskab.

»Den her kampagne siger mere om dem, end det siger om folkekirken,« siger Ellen Aargaard Petersen, redaktør på folkekirken.dk:

»Det har altid været let og gratis at melde sig ud, og hvis ikke folk vidste det før, så ved de det, efter Ateistisk Selskab har kørt kampagner i flere år.«

»Vi kan konstatere, at det har meget lille effekt. Folk er medlemmer, fordi de gerne vil være det. Det kunne man også bare respektere.«

Sørine Gotfredsen tror heller ikke, at Ateistisk Selskab får meget held med projektet.

»Det vil svække kirken, hvis medlemstallet falder, men jeg tror heldigvis, at folk vil gennemskue en kampagne med så besynderligt et niveau, hvor man skal tage så stor en beslutning på meget kort tid,« siger Sørine Gotfredsen:

Anders Stjernholm, folketingskandidat, komiker og bestyrelsesmedlem hos Ateistisk Selskab.
Anders Stjernholm, folketingskandidat, komiker og bestyrelsesmedlem hos Ateistisk Selskab. Foto: Ida Marie Odgaard
Vis mere

»Den aggressive retorik over for kirke og kristendom er passé.«

Tilbage hos Ateistisk Selskab har man ikke noget mål for, hvor mange der skal melde sig ud, før det er en succes.

»Men for mig at se er det simpelthen noget vrøvl, at folkekirken er et gode,« siger Anders Stjernholm og tilføjer:

»Vi vil klart påstå, at vi kan få væsentlig mere for de penge, vi bruger på kirken, hvis vi brugte dem anderledes.«