Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Thomas Hugo Møllers hjertebarn er væk.

Han startede Great Dane Airlines i 2018 og har siden fungeret som administrerende direktør.

Men om eftermiddagen mandag 11. oktober 2021 kom den voldsomme melding: Great Dane Airlines er gået konkurs.

B.T. har talt med den nu tidligere direktør om hans dystre mandag.

Thomas Hugo Møller befandt sig på sit kontor, da bestyrelsesformand og hovedaktionær Eigild B. Christensen gav den triste melding:

»Han fortalte, at nu kan han ikke være med mere. Vi ser ind i en vinter, hvor vi stadig skal tabe penge. Og på et eller andet tidspunkt skal han jo trække en streg i sandet og sige, at nu kan han ikke være med mere.«

Da du fik beskeden, hvordan reagerede du så?

»Ligesom i alle andre kriser, så går jeg i et løsningsorienteret arbejdsmode til at starte med. Tænker, hvad er tjeklisten herfra? Hvordan gør vi så alle de praktiske ting? Hvordan får vi medarbejderne informeret? Hvordan får vi vores kunder og samarbejdspartnere informeret?« siger Thomas Hugo Møller og fortsætter:

»Mig og min driftschef ringede til alle medarbejdere en efter en, selvom vi har 90 medarbejdere. Vi ville selv fortælle dem nyheden, så de hørte det fra vores egen mund først. Langt de fleste medarbejdere spurgte bare, hvordan jeg havde det. De virkede så berørte på vores vegne.«

Hvordan er det at få det modspørgsmål fra sine medarbejdere?

»Der løb nogle tårer ned ad kinderne. For de ved jo, at det er ens livsværk, og de ved også om nogen, hvor meget man har lagt i det. Så de ved jo godt, at man er meget personligt og følelsesmæssigt ramt.«

Hvordan er det at fortælle om?

»Det tror jeg, du kan høre på min stemme. Det er stadig sådan med en bævrende stemme og lidt en klump i halsen. Jeg er ikke flov over, at vi er gået konkurs. Vi har om nogen vist, at vi har kæmpet til den sidste dråbe. Så jeg er nok mere påvirket af, at det nu er slut. Den er stadig svær at kapere,« reflekterer stifteren af det nordjyske flyselskab.

Great Dane Airlines' administrerende direktør Thomas Hugo Møller er normalt kendt som et positivt og ambitiøst menneske. Siden konkursen mandag er det dog helt andre typer af følelser, han har måttet kæmpe med.
Great Dane Airlines' administrerende direktør Thomas Hugo Møller er normalt kendt som et positivt og ambitiøst menneske. Siden konkursen mandag er det dog helt andre typer af følelser, han har måttet kæmpe med.
Vis mere

Det er først, da Thomas Hugo Møller kommer hjem til sin familie mandag aften, han får lejlighed til at mærke efter hos sig selv.

»Jeg rammes af total tomhed indeni. Jeg har jo nok lagt 70-80 timer om ugen de sidste tre år. Der har ofte været lang tid mellem, at min familie, de har set mig … og så lige pludselig komme hjem og opdage, at min kalender er tom i morgen. Jeg ved ikke, hvad jeg skal lave.«

Hvordan håndterer man det? Åbner man en flaske vin, ligesom de gør i film?

»Jeg havde ingen appetit hele dagen i går. Så det var hverken rødvin eller en god middag. Jeg er heldigvis meget beriget med seks børn, så jeg tager hjem og er der for dem. Selvfølgelig kan de mærke, man er påvirket. Men det skal jo ikke gå ud over deres dagligdag,« siger han og uddyber:

»Man prøver at være i deres verden. Læser godnathistorie for dem og giver dem et lille ekstra godnatkys. Og så går man tidligt i seng. Jeg gik i seng klokken 10 i går. For der var jeg helt træt i hovedet.«

Thomas Hugo Møller fortæller, at han vågnede igen klokken to om natten. Blandt andet for at tjekke alle reaktionerne og beskederne på sociale medier, som han ikke havde haft overskud til kigge på før nu.

Og så var der også et tankemylder i hovedet på ham. Tanker rettet mod sine nu tidligere ansatte:

»Vi har haft de mest fantastiske medarbejdere. Det ved jeg godt, der er så mange, der siger, men de har virkelig været omstillingsparate. De har fløjet i Danmark, de har fløjet ruteflyvning i Vietnam, de har været kastet rundt, de har været hjemsendt, de har været gået ned i løn. De har troet på mig hele vejen igennem. Jeg har en taknemmelighedsfølelse over for dem. Det er nok det, der rører mig mest,« siger han.

Thomas Hugo Møller er selv uddannet pilot og har til tider selv siddet i cockpittet af Great Dane Airlines' flyvemaskiner. Om fremtiden byder på et fuldtidsjob som pilot, er endnu uklart.
Thomas Hugo Møller er selv uddannet pilot og har til tider selv siddet i cockpittet af Great Dane Airlines' flyvemaskiner. Om fremtiden byder på et fuldtidsjob som pilot, er endnu uklart.
Vis mere

Hvilke tanker ligger der mere præcist bag det der med, at det nu er slut, og at du kigger ned i en tom kalender?

»Selvom vi har været en voldsom tid igennem, og det har været så usikkert de sidste tre år, så har jeg været glad hver morgen, når jeg stod op. Jeg har været glad, hver gang jeg gik på arbejde. Det var mit livsbarn, og jeg elskede det hver dag,« siger Thomas Hugo Møller og sætter ord på tankerne om fremtiden:

»Hvad er det næste, man skal kigge ind i? Skal jeg finde på et nyt projekt? Skal jeg gå ind i en anden branche? Skal jeg blive pilot? Hvad vej skal jeg gå? De tanker, de er der jo. Hvad kan gøre en glad på længere sigt?«

Hvordan har dit humør været i dag (tirsdag, red.)?

»Jeg synes ikke, jeg på den måde har grund til at være trist, for vi har været udsat for luftfartshistoriens værste årti. Vi er kommet langt videre, end jeg havde turdet håbe på, da vi ramte den her pandemi. Selvfølgelig håbede jeg på, at vi kom igennem, og vores sommer 2022 så rigtig fornuftig ud.«

»Men der var bare for langt derhen. Så, jo, trist engang imellem, men også stolt over det, vi har opnået sammen.«

Andre læser også