»Den mængde gaver vi har normaliseret, at vi giver hinanden er voldsom.«

Klimaet fylder unægteligt hos mange danskere i dag. Og det viser sig at have smittet af på de gaver vi giver.

For hvor vi nok ikke skal langt tilbage før et byttemærke var et must, viser en ny undersøgelse, at danskerne glædeligt både modtager og giver genbrug til hinanden. Det skriver DBA Guide.

Og det er er genbrugselskeren Gittemarie Johansen et glimrende eksempel på.

Den 27-årige forfatter og foredragsholder har nemlig været med på lige netop den trend i flere år.

»Jeg lever med det formål, at forsøge at minimere mit aftryk så meget som muligt. Og det har også sat sit præg på mine gaveindkøb«, siger Gittemarie Johansen.

»Man kan tænke, at det er besværligt at købe brugte gaver. Men mit bedste råd er, bare at prøve det af. Det behøver ikke være alt eller intet – små skridt har også ret.«

DBAs genbrugsindeks 2021 viser, at syv ud af ti danskere ville blive glade for at pakke en brugt gave op.

Og at hver anden dansker vil være tilbøjelig til at give genbrug i gave til andre. For bare fem år siden gjaldt det kun hver fjerde.

Lone Eriksen er økonomisk rådgiver, og hun er ikke i tvivl om, at genbrugstendensen er kommet for at blive.

»Den her 'køb og smid væk'-kultur er her ikke længere. Der er kommet meget mere fokus på, at vi skal bruge tingene flere gange,« siger Lone Eriksen.

»Min vurdering er, at særligt coronakrisen har påvirket vores forbrugsvaner. Der har været mere tid til at tænke over tingene, end der måske er i en 'normal' hverdag med arbejde og en masse logistik.«

I en pressemeddelelse skriver DBA Guide, at danskere i stigende grad mener, at gode genbrugsvaner spiller en vigtig rolle i forhold til at mindske overforbrug.

I 2017 var det kun 18 procent, der så netop dét som en motivationsfaktor for at købe brugt. I dag er det tal helt oppe på 43 procent.

»Hvis man går ind for genbrug, så er det jo fordi, man gerne vil spare på jordens ressourcer. Derfor bliver man jo også glad, hvis man får en gave, der hænger sammen med den værdi,« siger Lone Eriksen.

»Vi bevæger os mod et mere cirkulært mindset, hvor tingene ikke skal ud, men videre til andre. Også flere og flere butikker begynder at sælge brugt – netop fordi, der er et marked for det.«

Lone Eriksen forudser et kommende stort forretningspotentiale for virksomheder, der er villige til at 'hoppe med på bølgen'.