Direktør i Forbrugerrådet Tænk Winni Grosbøll har en meget klar opfordring til alle danskere, efter konsekvenserne af det massive betalingsnedbrud 19. juli er kommet frem.

 »Jeg vil gerne opfordre til, at man kigger overførslerne på sine konti igennem i sin netbank for at se, om nogen af dem ikke kan passe,« siger hun.

Torsdag morgen fortalte Malene Kristensen og Gert Skjoldager, at der var trukket penge for noget, de slet ikke havde købt. 

Og senere samme dag udtalte betalingsvirksomheden Nets, at der i relation til nedbruddet var sket omkring 2.000 transaktioner, hvor folk fejlagtigt er blevet trukket penge for noget, de ikke har købt. 

Nets slog da også fast, at alle de cirka 2.000 betalinger, ville blive betalt tilbage i slutningen af sidste uge. 

Men Winni Grosbøll ryster så meget på hovedet over Nets håndtering af hele sagen, at hun alligevel mener, at man skal tjekke sin konto.

»Vi kan se, at Nets i første omgang var flere dage om at komme med en forklaring på nedbruddet, og det viser så, at der som konsekvens af nedbruddet er trukket penge fra folks konti,« siger hun.

Senest er det kommet frem, at et it-firma i Hellerup på Nordsjælland og Egeskov Slot på Fyn i forbindelse med fejlen har trukket i alt 3.905 kroner på en konto tilhørende Susanne Bernth Jensen fra Farsø i Nordjylland.

Og Nets kan ikke oplyse, hvor store beløb, der i alt er trukket ved de omkring 2.000 transaktioner.

»Man kan jo ikke være helt sikker på, at Nets har opdaget alle fejlopkrævninger, når de kun oplyser, at det er omkring 2.000 fejl, der er sket, og vi heller ikke ved præcis, hvor personer, fejlene er sket hos,« siger Winni Grosbøll.