Så er det officielt: Frie Grønne har skrabet nok underskrifter sammen til at komme på stemmesedlen ved næste folketingsvalg.

Det kræver 20.182 styks, og det magiske tal krydsede partiet, der er stiftet af udbrydere fra Alternativet anført af politisk leder Sikandar Siddique.

Men det har bestemt ikke været nogen billig omgang at komme i mål med vælgererklæringerne.

Siden partiets stiftelse i september sidste år har det grønne venstrefløjsparti brændt mere end 1 million kroner af på Facebook-annoncer, der skulle booste partiets indsamling. 1.084.913 kroner for at være præcis.

Det svarer til knap 54 kroner per vælgererklæring.

Den massive annoncekampagne på Facebook er foregået, selvom partiets leder flere gange har tordnet mod techgiganternes indflydelse på demokratiet.

»Vi kan ikke overlade vores demokratiske samtaler til en privat virksomhed. Det må vi tage tilbage,« lød det blandt andet fra Sikandar Siddique i et interview med DR i marts om blandt andet Facebooks dominans.

Men partiet har ikke haft svært ved at overlade over en million kroner i annoncekroner til gigantens bundlinje.

Frie Grønne blev stiftet af september sidste år folketingsmedlemmerne Sikandar Siddique, Uffe Elbæk og Susanne Zimmer samt tidl. kulturborgmester i København Nico Grünfeld, efter de alle havde forladt Alternativet tidligere på året. 
Frie Grønne blev stiftet af september sidste år folketingsmedlemmerne Sikandar Siddique, Uffe Elbæk og Susanne Zimmer samt tidl. kulturborgmester i København Nico Grünfeld, efter de alle havde forladt Alternativet tidligere på året.  Foto: Liselotte Sabroe
Vis mere

Uffe Elbæk, en af medstifterne af Frie Grønne, valgte for to år siden helt at droppe sin tilstedeværelse på Facebook på grund af virksomhedens metoder og brug af data.

B.T. har tidligere beskrevet, hvordan en stor del af annoncerne er finansieret af præmiepenge fra en humanitær pris, Human Act Award, som Siddique modtog i april. Udover æren fik den grønne værdikriger nemlig hele 630.000 kroner, som han donerede til sit eget politiske projekt.

I et svar til B.T. forklarede Frie Grønnes sekretariatschef, Laust Gregersen, at »stort set alle« pengene var endt i Facebooks lommer.

Han tilføjede, at partiet »har det dobbelt med at sende penge efter dem«, men det stoppede ikke pengestrømmen.

Ifølge B.T.s gennemgang begyndte partiet først for alvor at skrue op for annonceringen i januar sidste år – og det fik samtidig vælgererklæringerne til at komme væsentligt hurtigere i hus.

I snit har partiet brugt lige over 90.000 kroner om måneden på Facebook-annoncer siden stiftelsen.