Om aftenen 28. juni i år kom en 26-årig mand ræsende i sin Porsche Cayenne i Bogense på Fyn.

Blikket var rettet mod speedometret, der sneg sig op på 154 km/t., og promillen afslørede, at han i timerne forinden havde drukket fire øl.

Få sekunder efter lød der et stort 'bang' på Odensevej i den fynske by.

Den 26-årige mand kørte så stærkt og var så uopmærksom, at han torpederede en lille Citroën med tre personer, der drejede ud i et T-kryds.

Selv slap han for mere end et par skrammer og kunne flygte fra stedet, men i den anden bil var historien en helt anden.

Her sad en 63-årig kvinde, en 64-årig kvinde og en 37-årig mand, og de mistede alle livet i forbindelse med ulykken.

Dræbt af en vanvidsbilist.

Et par måneder senere i retten blev der heller ikke lagt fingre mellem:

Den 26-årige mand havde kørt særligt hensynsløst med spiritus i blodet, og bilinspektøren kunne også fortælle, at ulykken ikke var sket, hvis han havde været opmærksom eller overholdt hastighedsgrænsen.

Med andre ord: Manden var alene skyld i de tre menneskers død.

Og netop derfor gik der også chokbølger gennem retssalen, da dommen blev læst op:

Tre års fængsel.

»Jeg var helt rystet, og jeg synes, det er så uretfærdigt. Jeg er jo revisor, så jeg kan godt regne, og når han har slået tre mennesker ihjel, svarer det til, at han har fået ét års fængsel for at slå min kone ihjel. Det gør sgu ondt,« sagde Per Sleimann, hvis kone Inge sad i bilen, efter ulykken til B.T.

Til højre på billedet ses Inge, der en af de tre dræbte personer, da en 26-årig beruset bragede ind i en bil på fynsk landevej. På billedet ses hun sammen med sin mand gennem 47 år, der hedder Per Sleimann. Han er tidligere stået frem i B.T. Foto: Privat. 
Til højre på billedet ses Inge, der en af de tre dræbte personer, da en 26-årig beruset bragede ind i en bil på fynsk landevej. På billedet ses hun sammen med sin mand gennem 47 år, der hedder Per Sleimann. Han er tidligere stået frem i B.T. Foto: Privat. 
Vis mere

Og han er ikke alene med den holdning.

B.T. har nemlig taget kontakt til samtlige retsordførere på Christiansborg for at høre, om de mener, der skal være hårdere straffe til vanvidsbilister.

Alternativet vil ikke have hårdere straffe, og Radikale Venstre er ikke vendt tilbage, mens de resterende otte partier alle sammen svarer ja til det spørgsmål.

Socialdemokratiet har som regeringspartiet tidligere på året løftet sløret for et udspil om vanvidsbilisme, og til B.T. fortæller retsordfører Jeppe Bruus, at man er meget tæt på at kunne præsentere et lovforslag.

Og hvis det bliver vedtaget, kommer vi til at se markante ændringer.

»Straffene er alt for lave i dag. Den sag, som du nævner i Bogense... Der knalder manden ind i en bil med spiritus i blodet og med øjnene på speedometret, og han får tre år for at dræbe tre? Det er utilgiveligt og urimeligt,« siger retsordføreren.

Sagen er nemlig den, at der rent faktisk er en strafferamme, der giver mulighed for at give fængselsdomme på op til otte år, men som det også er tilfældet med Bogense-ulykken, bliver det ikke udnyttet, selv om det i retssagen stod klart, at gerningsmanden havde kørt særligt hensynsløst.

Det er derfor første step i regeringens plan at få ændret praksis i de danske retssale.

»Vi vil sørge for, at man udnytter strafferammen yderligere. Først og fremmest af hensyn til de efterladte, men også af hensyn til vores alles retsfølelse,« gør Jeppe Bruus klart.

Men så vil man også slå meget hårdere ned på den vanvidskørsel, der ikke koster menneskeliv.

Det skal koste fængsel, og det skal koste køretøjet.

»Altså, hvis du kører 110 km/t. i en byzone, så ville hammeren falde, og den ville falde hårdt. Du vil blive sendt i fængsel, og så vil vi tage din bil og sælge den. Og så er det dit eget problem. Du får ingen penge. Det er så vanvittig farligt, at vi må være meget hårdere. Jeg synes, det er forargeligt, at vi ikke har slået hårdere ned på det her før,« siger Jeppe Bruus.

Jeppe Bruus håber, at det eksempelvis vil afskrække vanvidsbilister med de såkaldte muskelbiler, hvis de ved, at de kommer til at miste deres Porsche eller BMW, når de bliver taget for vanvidskørsel uden dødelig udgang.

Nu tænker du nok, at du ofte har hørt, at der varsles hårdere straffe på det her område, men at det aldrig er sket.

Det spørgsmål har vi selvfølgelig også foreholdt Jeppe Bruus.

»Det ser rigtig godt ud, synes jeg. Mit indtryk er, at der ikke kommer problemer med at samle et flertal, og tidligere har der især været diskussioner om ejerforhold til bilerne, men nu har vi sagt, at vi ikke skal tale mere om det. Der skal bare ske noget,« understreger han.