67-årige Claus Pedersen var tom for ord, da han i 2022 modtog et opkald fra sin datters veninde.

Veninden havde nemlig ved en tilfældighed opdaget, at designvirksomheden Liewood lancerede et lille badelegesæt med små skumdyr.

Men hun studsede over noget:

Liewoods badelegesæt lignede til forveksling de små skumdyr, som hendes venindes far selv havde designet, fået produceret og solgt i sin virksomhed Units.

Claus Pedersen skyndte sig ind for at se Liewoods nye badelegesæt, og da han havde kigget nærmere på det, måtte han bukke sig langt ned for at samle sin kæbe op, der var havnet på stuegulvet.

»Jeg var målløs. Det er samme størrelse. Samme EVA-skum. Samme små detaljer. Så der vidste jeg jo godt, at det umuligt kunne være noget, de selv havde udtænkt. Der er simpelthen for mange ligheder,« siger Claus Pedersen.

Det danske designfirma Units føler, at børnegiganten Liewood har kopieret deres små skumdyr. Her ser du Units' produkter til venstre – Liewoods til højre.
Det danske designfirma Units føler, at børnegiganten Liewood har kopieret deres små skumdyr. Her ser du Units' produkter til venstre – Liewoods til højre. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

Den 67-årige mand var fortørnet, men stod samtidig med det åbenlyse spørgsmål: Giver det mening at gøre noget ved det?

Og efter at have konsulteret en advokat var det klare svar nej.

»Så kan salget blive blokeret i et par år, du kan få ødelagt dit brand og ikke lukke et øje om natten. Og så kan du få en lille erstatning ved en vundet sag – det giver jo ikke mening. Men det er ærgerligt, at man ikke kan have sine produkter i fred,« siger han.

67-årige Claus Jørgensen har designvirksomheden med sin partner. Han var målløs, da han så Liewoods version af små skumdyr.
67-årige Claus Jørgensen har designvirksomheden med sin partner. Han var målløs, da han så Liewoods version af små skumdyr.
Vis mere

Desværre står Claus Pedersen langt fra alene, når det kommer til at føle sig kopieret af Liewood. I denne artikelserie står de danske virksomheder Karup Design, Petites Pommes, Minor Things og altså Units alle frem og retter en kritik mod Liewood efter at have følt sig kopieret af børnegiganten. 

Også svenske Najell og Facade Apt fortæller om det, de vurderer som en åbenlys kopiering fra Liewood. 

Liewood blev i 2015 stiftet af designeren Anne Marie Lie Norvig, der på ni år har skabt en gigant, som i 2022 omsatte for næsten 400 millioner kroner.

En gigant, hvis produkter ligger på hylderne hos Salling, Magasin, Illums Bolighus, Ønskebørn og flere andre store kæder.

Liewood oplyser over for B.T., at man ikke genkender det billede, som virksomhederne tegner. Læs mere af deres svar nede i artiklen.

Over sundet finder man en af de virksomheder, der er dybt frustrerede over at føle sig kopieret af Liewood.

Her designer to svenske kvinder nemlig tøj og andet tilbehør til børn og sælger det under navnet Facade Apt.

Særligt er kvinderne kendt for deres såkaldte ‘burrito bag’, der er en form for sovepose til babyer.

En dag blev de dog også kontaktet af en følger, der gjorde dem opmærksom på, at deres danske naboer Liewood havde lanceret et produkt, der til forveksling lignede Facade Apt’s 'burrito bag'.

Her ses Facade Apt's burrito bag til venstre. Liewoods sovepose til højre.
Her ses Facade Apt's burrito bag til venstre. Liewoods sovepose til højre.
Vis mere

De to kvinder sendte herefter en mail til alle de Liewood-mailadresser, de kunne finde. Svaret lød dog fra Liewood, at man bestemt ikke havde kopieret Facade Apt’s burrito bag. 

Herefter lod de to kvinder sagen ligge, da de ikke havde ressourcerne til at gå videre med det. De bekræfter dog over for B.T., at de er dybt frustrerede over at være blevet kopieret af Liewood.

En anden svensk virksomhed, der føler sig krænket af Liewood, er Najell.

Najell er blandt danske småbørnsfamilier kendt for at have udviklet en yderst populær lift til de mindste.

Men efterfølgende har Liewood lanceret en lift, der designmæssigt – mener Najell – har en lang række ligheder med det svenske produkt.

Øverst ser du Najells populære lift. Nedenunder den lift, som Liewood efterfølgende kom med.
Øverst ser du Najells populære lift. Nedenunder den lift, som Liewood efterfølgende kom med.
Vis mere

Til B.T. oplyser Najells stifter, at han er bevidst om Liewoods lift.

»Vi hos Najell er markedsledere inden for lifte i Danmark og har noteret os, at Liewood og nogle andre danske mærker har produceret produkter, der ligger tæt på vores produkter både med hensyn til produktdesign og kommunikationsmaterialer,« skriver Niklas Najafi Kristensen til B.T. og tilføjer: 

»Det er selvfølgelig problematisk, men vi har valgt ikke at indlede en retssag for i stedet at fokusere på at forsøge at få kunderne til at vælge vores produkter, fordi de er de originale og giver den bedste fordel i kundernes liv.« 

Det danske designfirma Karup Design kan også skrives på listen over virksomheder, der har følt sig kopieret af Liewood.

I 2023 opdagede Karup Design pludselig, at Liewood havde lanceret en stol, der mere eller mindre var ens med deres egen såkaldte Nido-stol.

Her ses en sammenligning af de to produkter
Her ses en sammenligning af de to produkter
Vis mere

Karup Design tog fat i Liewood, der i første omgang påstod, at deres stol ikke var en kopi, men en inspiration fra en gammel klassiker.

Senere i processen indrømmede børnegiganten dog, at man ‘ved en fejl’ havde kommet til at kopiere stolen.

Har du også følt dig kopieret af Liewood, eller har du andet at tilføje til sagen? Så kan du kontakte journalist Sebastian Bjerring Jensen på sebj@bt.dk eller 31106279.

B.T. har i forbindelse med denne artikelserie præsenteret to professorer i immaterialret for billedmateriale, der sammenligner en række originale designs og de påstående kopier fra Liewood.

Stina Teilmann-Lock, der er design- og ophavsretsforsker hos Business Humanities and Law på Copenhagen Business School, udtaler følgende om materialet, der blandt andet indeholder billeder af Karup Designs, Facade Apt’s, Najells, Petites Pommes’, Minor Things’ og Units’ produkter sammenlignet med Liewoods påståede kopier:

»Når jeg kigger på billederne af produkterne, så vurderer jeg, at der godt kunne være tale om ophavsret eller andre rettigheder i dem,« siger hun og tilføjer:

Det danske designfirma Units føler, at børnegiganten Liewood har kopieret deres små skumdyr. Her ser du Units' produkter til venstre – Liewoods til højre.
Det danske designfirma Units føler, at børnegiganten Liewood har kopieret deres små skumdyr. Her ser du Units' produkter til venstre – Liewoods til højre. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

»Og der er også en række ligheder i formudtryk mellem dem og de angivelige kopier, som gør, at der er basis for, at de virksomheder, som har formodning om, at de er blevet kopieret, går videre med dem.« 

Vishv Priya Kohli, der også er professor i immaterialret på CBS, vurderer følgende:

»Min generelle vurdering er, at der er ligheder i designs, som kunne danne basis for krænkelser efter Ophavsretsloven og Markedsføringsloven.«

Johan Løje, der blandt andet er advokat for Petites Pommes og Minor Things, har mange års erfaring inden for immaterialret og var blandt andet advokat i sagen om Christian Bitz og Anne Black.

Han har haft flere klienter, der har følt sig kopieret af Liewood. Dertil har han også set eksempler på flere andre.

»Jeg har selv haft en tre til fire klienter, der har følt sig kopieret af Liewood, men så har jeg også kendskab til nogle andre. Og i alle tilfælde har der efter min vurdering ikke været nogen tvivl om, hvor inspirationen kom fra. Det er meget tydeligt,« siger han og fortsætter:

»Min vurdering, ud fra de sager jeg har haft, er, at virksomheden synes at lukrere på små virksomheders ideer. Det er min oplevelse.«

Her ses Anne Marie Lie Norvig, der stiftede Liewood i 2015. Siden har virksomheden vokset sig enorm og omsatte for næsten 400 millioner kroner i 2022.
Her ses Anne Marie Lie Norvig, der stiftede Liewood i 2015. Siden har virksomheden vokset sig enorm og omsatte for næsten 400 millioner kroner i 2022. Foto: Gregers Tycho
Vis mere

Men så er vi tilbage ved det her med ‘at gå videre med det’.

For som Johan Løje, der har 25 års erfaring inden for området og også underviser i immaterial ret, udtaler:

»Der er jo forskel på tydelig inspiration og en juridisk krænkelse, men min vurdering har i de fleste af sagerne også været, at der har været tale om en krænkelse. Hvis de virksomheder, jeg har repræsenteret, havde haft de økonomiske muskler til at tage sagen videre, så havde de gjort det,« siger han og fortsætter:

»Alt i alt synes jeg jo, det er ærgerligt, at vi har så stort et brand, der har en del sager, hvor det er ret tydeligt, at man har været meget inspireret af mindre virksomheder. Især når de små virksomheder ikke rigtigt kan gøre noget. Det skaber ikke grobund for, at designerne tør kaste sig ud i det her marked, hvis sådan en stor spiller kan kopiere uden de store konsekvenser. Så det er vigtigt, at der bliver sat fokus på det, mener jeg.«

B.T. har foreholdt Liewood vurderingerne fra både Johan Løje og de to professorer. Her lyder svaret:

»Vedrørende advokat Løjes vurderinger og de ikke-navngivne professorers udtalelser, er vi sikre på, at de pågældende vil give os ret i, at vi nu engang opererer i en branche, hvor inspiration og trends bevæger sig, hvilket uundgåeligt fører til visse ligheder og idésammenfald,« skriver Liewoods stifter, Anne Marie Lie Norvig, i et skriftligt svar og fortsætter:

»I kreative brancher er det sjældent, at ting kan betragtes som enten helt sort eller helt hvidt.«

Liewood oplyser ligeledes, at flere af de nævnte kopisager er nye for dem, og at man ikke har nogen interesse i at kopiere andre.

»Hos Liewood har vi intet ønske om eller nogen interesse i at ligge for tæt på andres designs. Vi lever af design, og vi har brugt lang tid og mange ressourcer på at opbygge en stærk og genkendelig designidentitet, som vi i videst muligt omfang gerne vil beskytte og holde unik. Det er af de samme grunde derfor også vigtigt for os at respektere andres rettigheder,« skriver Anne Marie Lie Norvig.

B.T. vil de kommende dage bringe flere artikler om anklagerne mod Liewood.