Nu er det endegyldigt slut med, at nogen som helst kunder hos Danmarks største dealsite mister deres penge, hvis de er så uheldige at have købt noget fra et firma, der går konkurs, inden de får varen.   

»Vi har revurderet vores politik i forbindelse med sager om konkurser,« siger Morten Lykke, der er administrerende direktør i Deal.dk.

Det sker som konsekvens af, at B.T. de seneste dage har fortalt om den ene kunde efter den anden, der aldrig har fået det hotelophold eller tur i spa, de havde købt og betalt for hos Sweetdeal, der ejes af Deal.dk. 

Hver gang var meldingen fra kundeservice hos Sweetdeal, at det ikke var deres ansvar at give pengene tilbage, da det var samarbejdspartneren, der var gået konkurs, og derfor skulle de have pengene fra konkursboet. 

Men nu får det altså en ende for alle kunderne. 

»Vi giver dem valget mellem kompensation eller en alternativ oplevelse fra vores sortiment,« siger Morten Lykke. 

Det hele startede lørdag, da ægteparret Svend og Jette Rasmussen fortalte, at de hos Sweetdeal havde bestilt og betalt for to nætters ophold på Marcussens Hotel i Assens på Fyn.

Da hotellet i efteråret blev erklæret konkurs, afviste Sweetdeal at give dem pengene tilbage.

Svend og Jette Rasmussen på 82 og 85 år har betalt for ophold på et hotel, der er gået konkurs.
Svend og Jette Rasmussen på 82 og 85 år har betalt for ophold på et hotel, der er gået konkurs. Privat

I stedet blev de tilbudt en enkelt overnatning på tre andre hoteller i Jylland, hvilket de sagde nej til.

Det samme skete for ægteparret Ole og Lise Garder.

De havde også fået et klart nej til at få pengene tilbage fra Sweetdeal for deres betalte opholdt på Marcussens Hotel.

Først da B.T. konfronterede Morten Lykke med sagen, tilbød han ekslusivt dem, der var ramt af lige præcis Marcussen Hotels konkurs at få pengene tilbage.

Her ses Ole og Lise Garder fra Ølstykke.
Her ses Ole og Lise Garder fra Ølstykke. Privat

'Et mareridt'
Men det er ikke kun kunderne, der har købt tur til Marcussens Hotel, der har været ramt af konkurskaos hos Sweetdeal.

Onsdag fortalte Thomas Christensen, hvordan den julegave kæresten Stine Bøgh i 2023 gav ham, endte som et rent mareridt.

På Sweetdeal havde hun købt et gavebevis til en 'magisk spaoplevelse' i Samadhi Spa, men det var gået konkurs, da han sidste år ville bruge sit gavebevis. 

Altså præcis samme problem.  

Thomas Christensen og kæresten Stine Bøg fik først et klart nej fra Sweetdeal til at få pengene tilbage for en tur i spa, der måtte aflyses på grund af en konkurs. Men nu har det hele ændret sig.
Thomas Christensen og kæresten Stine Bøg fik først et klart nej fra Sweetdeal til at få pengene tilbage for en tur i spa, der måtte aflyses på grund af en konkurs. Men nu har det hele ændret sig. Privat

Thomas Christensen forsøgte at få pengene tilbage hos Sweetdeal, men fik et klart nej. Både til at få betalingen tilbage eller et alternativ til spaturen.  

'I tilfælde af konkurser træder der nogle formaliteter i kraft, som er uden for vores kontrol. Det vil sige, at tjenesteydelsen som er forbeholdt aftalepartneren (også kaldet samarbejdspartner) nu er i hænderne på et konkursbo/kurator,' skrev medarbejder hos Sweetdeal 28. oktober sidste år til ham.  

'Tager det fulde ansvar'
Men nu har den øverste chef altså besluttet, at kæresteparret også kan få pengene tilbage, hvis de igen kontakter kundeservice hos Sweetdeal.  

»I og med konkursen er sket efter vores overtagelse af Sweetdeal - og dermed på vores vagt - tager vi naturligvis også i dette tilfælde det fulde ansvar for medlemmernes situation, og giver dem samme mulighed som medlemmer, der har været berørt af Marcussens konkurs,« siger Morten Lykke og tilføjer:

tip os
Bøvler du med at få pengene retur fra Sweetdeal?

»Så hvis Thomas og Stine – eller øvrige i samme uheldige situation – henvender sig til vores kundeservice, så vil de modtage samme tilbud.«

'Det er super fedt'
Den 180 graders ændring i udmeldingen er Thomas Christensen rigtig glad for at høre.

»Det er super fedt,« siger han og slutter:

»Jeg skriver til dem med det samme.«