I næsten 15 år har Cecilie Hother været vejrvært. På onsdag er hun tilbage med en ny vejrudsigt.

Men det bliver ikke på TV 2, hvor hun har været ansat langt det meste af sit arbejdsliv. Hun er blevet selvstændig og går live med vejret på Instagram og TikTok.

90 procent af alle danskere har en profil på et socialt medie. Faktisk har vi i gennemsnit fire profiler, viser tal fra Kulturministeriet. Derfor mener Cecilie Hother, at det er på de sociale medier, danskerne skal have vejrudsigten.

»De fleste bruger deres mobil som vækkeur, og TikTok er den mest voksende SoMe platform. Jeg præsenterer vejret, hvor folk er, uden at de skal åbne andre medier.«

Cecilie Hother vil sende vejrudsigter på de sociale medier. Privatfoto
Cecilie Hother vil sende vejrudsigter på de sociale medier. Privatfoto
Vis mere

På sin profil @ceciliehother kommer hun ikke til at lave femdøgnsprognoser eller langtidsvarsler. Hos hende får følgerne dagens vejr.

»Man kan tjekke min vejrudsigt og beslutte om man skal tage cyklen eller bussen, tage en ekstra bluse eller solcreme på,« siger hun.

Både DR, TV 2 og DMI laver allerede daglige vejrudsigter, hvorfor skal man følge dig?

»Man kan sige, at det er gammel vin på nye flasker, men det her er en anden platform. Og så er det personligt. Kan man ikke li’ mig og den måde, jeg præsenterede vejret på, så skal man nok ikke komme forbi,« siger hun.

Cecilie Hother er i gang med at finde sig selv og sin nye vej i arbejdslivet. Privatfoto.
Cecilie Hother er i gang med at finde sig selv og sin nye vej i arbejdslivet. Privatfoto.
Vis mere

Efter at have været på jordomrejse med sin mand og sine børn, forlod Cecilie Hother for fire måneder siden jobbet som fast vejrvært på TV 2:

Hendes plan var at få et mere fleksibelt freelanceliv og nu er hun klar med sin første SoMe-vejrudsigt.

»Den grafik og det system, jeg har fået lavet, fungerer så jeg med en telefon og en middelmådig internetopkobling kan sende fra alle steder i verden. Jeg sætter barren højt og intentionen er, at jeg sender 365 dage om året.«

Tjenesten er gratis for brugerne, så Cecilie Hother skal ud at finde sponsorer. Endnu vil hun ikke sætte navn på, hvem der skal betale:

»Men jeg håber, at jeg næste år kan leve af det,« siger hun, der på sigt håber, at vejrudsigterne kan få følgeskab af rejsehistorier og klimahistorier formidlet på Instagram og TikTok.

Hun er ærlig om, at projektet har været krævende:

»Jeg har brugt alt for mange penge på at udvikle teknikken, og jeg har ikke sovet meget det sidste stykke tid. Jeg er så nervøs, for, hvordan det bliver modtaget.«

Mest nervøs er hun for, at teknikken ikke fungerer, eller at folk ikke synes, de kan bruge de daglige prognoser, som hun selv laver på baggrund af statistikker fra internationale vejrstationer.

»Jeg er produktet, og med det her jeg gør mig både skrøbelig og sårbar. Hvis folk ikke kan lide det, bliver jeg dobbelt ked af det. Der er kontant afregning, det er knald eller fald – men sådan er det, når man satser.«

Andre læser også