Den 20-årige Youtube-stjerne Albert Dyrlund har de seneste par uger givet sine mange hundredtusinde fans det indtryk, at han har det psykisk dårligt.

Det viser sig, at det hele er et mediestunt - iscenesat for at reklamere for en ny musikvideo, og hans samarbejdspartnere står nu i kø for ikke at have noget med det at gøre.

»Jeg ved godt, at der står, at den er udgivet af H1tmakers, men det er bare fordi, vi har uploadet den på Spotify. Vi har ikke noget med sangen at gøre,« lyder det fra Albert Dyrlunds musikproducer, Jacob Simonsen.

»Albert har en musikkarriere kørende ved siden af, og den har vi ikke været så stor en del af,« lyder det ligeledes fra Albert Dyrlynds manager på Youtube-netværket Splay, Cecilie Blaksted.

Albert Dyrlund selv er ikke vendt tilbage på B.T.s forespørgsler, men lader i stedet fortsat sine følger blive i troen, at han ikke har det godt.

»Jeg tror ikke, han vil udtale sig i dag,« lyder det fra Cecilie Blaksted.

Det hele begyndte den 3. juni, da Albert Dyrlund, der har 228.000 følgere på Instagram, pludselig går i sort på sin profil og skriver, at han nok ikke ville være så aktiv det kommende stykke tid.

Herefter følger videoer på Instagram, hvor han blandt andet stikker hånden ned i en hundelort, klipper sit lange hår af til fordel for to blå fletninger og med ildrøde øjne hopper råbende rundt i en bil.

Albert Dyrlunds nye frisure.
Albert Dyrlunds nye frisure. Foto: Instagram
Vis mere

Hans kommentarfelt svømmer over med bekymrede beskeder.

En profil ved navn amalie.krag skriver: 'Albert? Er du okay? Hvordan har du det? Det er okay at tage en pause og finde sig selv, så længe man kommer tilbage uden skader.'

Profilen nanseeh skriver: 'Ej, vil du ikke godt få noget hjælp, sådan helt seriøst? Hvor er dine forældre henne, kan de ikke hjælpe dig tilbage på rette spor?'

Albert Dyrlund fortalte i et interview til B.T. sidste år, at han har fans ned til fire-års-alderen, så han er bekendt med sit unge publikum.

Torsdag udkom så musikvideoen, det hele drejede sig om, til nummeret ’Vafler’, hvor Albert Dyrlund iført underbukser, lilla strik-stumpetrøje og blå fletninger først slikker bloggeren Fie Laursen i ansigtet for derefter at hoppe op på en scooter styret af realityfænomentet Sidney Lee.

B.T. ringer først til Albert Dyrlunds tidligere pladeselskab Hurricane Records, der siger, de ikke arbejder sammen med Albert Dyrlund for tiden.

’Vafler’ er ifølge Spotify produceret af producerduoen H1tmakers , der tidligere har stået bag den iscenesatte popsanger Fætr.

Jacob Simonsen fra H1tmakers fortæller, at de ikke har noget med mediestuntet at gøre, men blot hjulpet Albert Dyrlund med at få nummeret på Spotify.

»Det hele er en gimmick. Det er sjov og ballade og underholdning,« lyder det fra Jacob Simonsen, der ikke har betænkeligheder ved at lægge navn til Albert Dyrlunds stunt på Spotify.

»Nej, det har jeg faktisk ikke, men lige den del vil jeg helst ikke stå på mål for, for det har jeg ikke haft noget med at gøre. Jeg har uploadet musikken, og den er der ikke noget farligt ved.«

Albert Dyrlunds manager på Youtube-netværket Splay, Cecilie Blaksted, fortæller, at de ikke blander sig Dyrlunds opførsel.

»Vi bestemmer ikke, hvad vores profiler må og ikke må. Han har nævnt, at der kom en ny single, og at han ville lave en persona,« fortæller hun og understreger, at han har det godt.

Hun tilføjer, at de ovenpå de mange reaktioner vil tage en snak med Albert Dyrlund.

»Vi går op i, at der skal være et rart miljø. Vi er nødt til at kigge på reaktionerne og så finde ud af, hvad der skal ske.«