Ane Høgsberg er feminist og kvinde – men i modsætning til mange andre kvindelige komikere er det ikke det, hun laver show om.

»Det har aldrig været vigtigt for mig, hvilket køn jeg har, og hvordan jeg forholder mig til det,« siger hun, da vi møder hende på cafeen Comedy Zoo i København.

Og som med så mange andre udtryksformer laver komikere ofte komik om det, der optager dem.

Den 31-årige komiker forklarer, at mange af hendes kvindelige kollegaer, der laver jokes om det at være kvinde, har været udsat for noget, der har tændt den ild i dem.

I 2013 lavede Ane Høgsberg sit første standupshow.
I 2013 lavede Ane Høgsberg sit første standupshow. Foto: Nikolai Linares
Vis mere

»Jeg har været udsat for sexisme, men det optager mig ikke så meget i mit standup,« siger hun.

Hun ser verden fra et kvindeligt synspunkt, men hun laver ikke direkte kønnet standup. Derfor opstod behovet for at lave et show om netop det i 2017.

Standupshowet 'Dårlig feminist' blev til, og det handler – som titlen indikerer – om at være en dårlig feminist.

»Der var nogle feminister, der tog patent på, hvordan man som feminist talte om tingene og deltog i debatter. Det følte jeg mig ikke repræsenteret i. Jeg er feminist på en meget mere rolig måde,« forklarer hun.

Død og ødelæggelse

Men det var også nok feminismesnak for hende.

»Det er bare nogle andre ting, der optager mig. Som for eksempel død og ødelæggelse,« siger hun med et smil på læben.

Siden hun var helt ung, har hun altid oplevet at være melankolsk, bekymret sig meget. Bekymringerne er dog blevet færre med alderen.

»Op til år 2000-skiftet, der måtte jeg ikke se fjernsyn, for jeg blev simpelthen så påvirket af det. Jeg var meget bekymret for, at verden ville gå under.«

I dag gør hun sit bedste for at være mindre melankolsk. Men læser man titlerne på hendes show, kan man blive i tvivl om, hvor godt det går.

For fire år siden lavede hun 'Det STORE depressionsshow', og i disse dage kan du finde hendes seneste show, 'Døden har en årsag', på TV 2 Play.

»Men jeg er nået dertil, hvor jeg godt ved, at jeg ikke hele tiden kan gå og være nervøs for, at der er noget, der springer en bombe et eller andet sted,« siger hun.

Ane Høgsberg som 15-årig var dog en helt anden historie:

»Jeg følte virkelig meget.«

Fra poet til komiker

Dengang lavede hun ikke komik om det, der gik hende på. Hun skrev digte om det.

»Jeg har altid følt mig meget tiltrukket af mørke emner. Så det er også endt med at blive det, jeg skriver jokes om,« fortæller hun.

Hvordan Ane Høgsberg gik fra at skrive digte til at få folk til at grine, ved hun ikke.

Ane Høgsberg har lovet sig selv at lave et show om noget, der ikke er melankolsk, næste gang hun laver et.
Ane Høgsberg har lovet sig selv at lave et show om noget, der ikke er melankolsk, næste gang hun laver et. Foto: Nikolai Linares
Vis mere

Hun lavede teater og kunne godt lide at stå på en scene, så langsom smeltede det sammen med hendes behov for at italesætte de ting, der optog hende.

»Det med at få folk til at grine, det er så dejligt. Det er en helt særlig måde at være sammen med folk på. Det har altid været sjovere at grine end at være trist. Så det endte jeg med at gøre,« forklarer hun.

De emner, hun skriver show om, udspringer altid af en lang periode, hvor det er næsten det eneste, hun har tænkt på.

»Det er min måde at bearbejde ting på.«

Hun beskriver det øjeblik, hvor hun laver sin første optræden efter et færdiggjort show, som en ventil, der bliver lukket op for.

Det er en forløsning.

»Det er rart at grine ad det med et publikum. Det er en dejlig følelse at være sammen om noget, der før gjorde ondt,« forklarer hun.

Hvis Ane Høgsberg ikke skal være komiker, kunne hun godt tænke sig at blive guide på en kanalrundfart.
Hvis Ane Høgsberg ikke skal være komiker, kunne hun godt tænke sig at blive guide på en kanalrundfart. Foto: Nikolai Linares
Vis mere

Op til tilblivelsen af 'Døden har en årsag', som Ane Høgsberg lige nu er aktuel med, fandt hun en knude i sit bryst.

»Mens jeg ventede på at få det undersøgt, gjorde jeg mig en masse tanker. Der er brystkræft i min familie, så hvad var det for en knude? Skulle jeg måske have fjernet mit bryst? Hvad var mit forhold til døden?«

Det var heldigvis ikke noget alvorligt, men alle de tanker, hun gjorde sig, før hun fik det undersøgt, har hun nu lavet om til jokes og proppet ind i et show.

Komik er også kunst

Den melankolske tilgang til komikken har længe været noget, der har delt vandene. Død og depression er som udgangspunkt ikke sjovt.

»Jeg er meget bevidst om, at jeg laver show om noget, som rigtig mange mennesker ikke synes, man må lave sjov med, men jeg synes ikke, der er emner, man ikke må snakke om,« siger hun.

Hun forklarer, at for hende er komik en udtryksform på linje med at skrive musik.

»Du ville jo aldrig sige til en musiker, at de ikke må skrive om døden. Standup bliver set som noget, hvor man tager pis på alting, i stedet for at blive set som en udtryksform på linje med al anden kunst. Det er en måde at bearbejde et emne på,« siger hun.

Forskellen er bare, at idet folk griner ad det, Ane Høgsberg siger, når hun står på scenen, så hedder det standup.

»Komik er både et håndværk og en udtryksform. Det fortjener at blive talt om på samme måde, som man taler om alle mulige andre kunstneriske udtryksformer,« siger hun.