Samarbejdet mellem Bygma og herrehåndboldlandsholdet slutter ved udgangen af maj, når kontrakten løber ud.

At selskabet stopper som hovedsponsor blev klart i en pressemeddelelse fra Dansk Håndbold Forbund (DHF) fredag. Her var det ikke tydeligt, hvorfor kontrakten ikke forlænges, men det har administrerende direktør i Bygma Klaus Hadsbjerg gjort B.T. lidt klogere på.

»Nogen gange skal man stoppe, mens legen er god, og mens man er på toppen, som Danmark er lige nu efter VM-triumfen i begyndelsen af året. Og det er vigtigt at understrege, at legen har været god.«

Håndboldherrerne nåede at have Bygma som sponsor i fem år. Det blev til OL-guldmedaljer i 2016 samt to verdensmesterskaber i 2019 og 2021.

Klaus Hadsbjeg (th) er administrerende direktør i Bygma A/S.
Klaus Hadsbjeg (th) er administrerende direktør i Bygma A/S. Foto: Unknown
Vis mere

Har der været penge involveret i jeres beslutning?

»Overhovedet ikke. Det handler ikke om regningen fra vores side. Det handler om, at vi har fået det ud af det, som vi gerne ville. Vi er blandt andet blevet mere kendt i den brede befolkning, og det er vi meget tilfredse med.«

Klaus Hadsbjerg tilføjer, at der ingen dramatik har været over beslutningen. Der har hele vejen været en god og konstruktiv dialog mellem Bygma og DHF.

Men selvom det er forløbet på den måde, så er DHF ikke helt tilfredse med, at de nu skal ud at finde en ny hovedsponsor.

»Vi ville gerne have forlænget med Bygma. Det er slet ikke nogen hemmelighed, og vi er da trætte af det,« siger direktøren i Dansk Håndbold Forbund, Henrik M. Jacobsen, til B.T.

Kom det som en overraskelse for jer, at de ikke ønskede at forlænge kontrakten?

»Nej, vi har haft det lidt på fornemmelsen, men vi har samtidig respekt for deres beslutning. Sådan er det med sponsorater – der er altid en udløbsdato på. Så nu må vi ud at fortælle vores historie i jagten på en ny hovedsponsor.«

»Vi synes, vi har et fantastisk produkt, som kan samle Danmark. Det har vi blandt andet set under pandemien, hvor alt har været lukket ned. Alligevel var hele landet sammen om VM. Og arbejdet på at finde en ny er selvfølgelig sat i gang.«

Direktøren i Dansk Håndbold Forbund, Henrik M. Jacobsen. Foto: DHF.
Direktøren i Dansk Håndbold Forbund, Henrik M. Jacobsen. Foto: DHF.
Vis mere

Direktør Klaus Hadsbjerg fra Bygma siger afsluttende, at selskabet nu skal finde ud af, hvad fremtiden skal bringe rent sponsormæssigt.

»Vi går med nogle forskellige overvejelser omkring, hvad der nu skal ske. Og det er bestemt ikke utænkeligt, at vi bliver i sportens verden, når vi skal være sponsor igen. Vi har været der tidligere med eksempelvis Jason Watt i motorsporten og nu i håndbolden. Men det kan jeg desværre ikke løfte sløret mere for endnu.«