Kevin Magnussens afløser hos Haas F1 Team, Nikita Mazepin, er allerede udnævnt til 2021-feltets bad boy.

Den russiske rookie har i juniorklasserne gjort sig bemærket med slagsmål både på og uden for banen, og få dage efter han i december var blevet annonceret som Haas-kører, dummede han sig med en lummer gramse-video på sociale medier.

Men det er alt sammen relativt uskyldig i forhold til Formel 1-historiens rigtig slemme drenge.

Ian Burgess var ikke den store succes som Formel 1-kører i starten af 1960erne. Men 18 år efter han stoppede som racekører, blev englænderen alligevel berømt: I 1981 blev han stoppet af politiet, der opdagede, at Burgess havde heroin for cirka 15 millioner kroner skjult i sin bil.

Da Ian Burgess, her i det britiske grandprix 1963, blev taget med heroin for 15 millioner kroner, forsvarede han sig med en fantasifuld forklaring om, at heroinen var hans betaling for et samarbejde med den britiske efterretningstjeneste.
Da Ian Burgess, her i det britiske grandprix 1963, blev taget med heroin for 15 millioner kroner, forsvarede han sig med en fantasifuld forklaring om, at heroinen var hans betaling for et samarbejde med den britiske efterretningstjeneste. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

I retten forklarede han, at heroinen var betaling for det, han kaldte 'forefaldende arbejde i Mellemøsten' for den britiske efterretningstjeneste MI5. Da MI5 ikke kunne bekræfte samarbejdet, blev Burgess idømt 10 års fængsel.

Jack Brabham vandt VM i Formel 1 i 1959-60, og hans tre sønner klarede sig også godt i international motorsport. Den ældste søn, Geoff Brabham, vandt blandt andet den amerikanske IMSA-serie, der i dag er Kevin Magnussens hjemmebane.

Både han og lillebror David Brabham, der kørte Formel 1 i begyndelsen af 1990erne, vandt også 24-timers-løbet i Le Mans. Den mellemste bror, Gary Brabham, forsøgte sig også i Formel 1, hvor han i 1990 kørte for Life-teamet. Han blev for et par år siden ved retten i Brisbane dømt for voldtægt af en mindreårig.

Bertrand Gachot var i gang med en god 1991-sæson for det nye Jordan-team, da han i Londons myldretidstrafik kom i skænderi med en taxachauffør. Gachot afsluttede diskussionen med et pift fra en peberspray, der på det tidspunkt var ulovlig i Storbritannien.

Bertrand Gachot (her med sin kæreste) kickstartede Michael Schumachers Formel 1-karriere, da han selv blev fængslet for et overfald på en engelsk taxachauffør.
Bertrand Gachot (her med sin kæreste) kickstartede Michael Schumachers Formel 1-karriere, da han selv blev fængslet for et overfald på en engelsk taxachauffør. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Belgieren blev kort efter dømt for vold og omgående sendt bag tremmer. Jordan måtte i hast finde en afløser, og valget faldt på en ung tysker, og sådan startede Michael Schumachers Formel 1-karriere. Gachot har senere fået succes i forretningslivet, hvor han grundlagde energidrikken Hype.

Adrian Sutil debuterede i Formel 1 i 2007 og kørte i de følgende år for Force India. Efter Kinas Grand Prix 2011 besøgte han en natklub i Shanghai, hvor han kom i slagsmål med en af ejerne af Lotus-teamet, Eric Lux.

Sutil brugte et smadret champagneglas som våben, og Lux måtte sys med 24 sting i nakken. Lewis Hamilton, der også var til stede i natklubben, blev indkaldt som vidne i den efterfølgende retssag, men mødte ikke op, og Sutil kaldte efterfølgende englænderen en kujon.

Sutil blev idømt halvandet års betinget fængsel og en bøde på 200.000 euro.

Adrian Sutil blev idømt betinget fængsel og en stor bøde efter et slagsmål på en natklub i Shanghai i 2007.
Adrian Sutil blev idømt betinget fængsel og en stor bøde efter et slagsmål på en natklub i Shanghai i 2007. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

I sammenligning med sportens rigtig slemme drenge har danske Formel 1-kørere nærmest været englebørn. Kevin Magnussen nåede dog ved en enkelt lejlighed at gøre sig uheldigt bemærket.

I 2016, da han kørte for Renault, var hans tidligere team McLaren i dyb krise. Efter en munter aften i byen postede Magnussen en meme af en trehjulet Ferrari med teksten 'Still Faster Than a McLaren' på de sociale medier.

Det medførte en shitstorm blandt McLaren-fans og et par rynkede bryn hos teamledelsen.

»Jeg havde nok glemt, at der stadig er nogle McLaren-fans, der følger mig. Jeg så en anden, der havde lagt det ud, og syntes, det var meget sjovt. Det var ikke for at håne McLaren. Men det var ikke helt så sjovt, som jeg troede, det var,« forklarede Magnussen.