Research i paddocken ved Brasiliens Grand Prix har bragt afgørende nyt om Danmarks to Formel 1-kandidater.

Christian Lundgaard vil fortsat have tilknytning til Alpine F1 Team. Den 20-årige danskers oprindelige aftale med teamets talentakademi udløber efter denne sæson, men jeg forstår, at man vil fortsætte samarbejdet i mindst endnu tre år.

Lundgaard har – med hjælp fra Alpine F1 Team – for nylig indgået en flerårig aftale med Rahal Letterman Lanigans IndyCar-team, og der skal nu udarbejdes en kontrakt, der tilgodeser alle parter.

For Rahal Letterman Lanigan handler det om at sikre sig et af de største nye talenter i international racing. Trods en nærmest katastrofal 2021-sæson i Formel 2 er man ikke i tvivl om Lundgaards kvaliteter, som han understregede med en sensationel one-off-IndyCar-debut i august.

Alpine F1 Team vil med en ny aftale med Lundgaard beskytte den investering, man har foretaget i danskeren igennem fem år. Alpine-ledelsen ved, hvad Lundgaard kan, og lægger derfor ikke afgørende vægt på den dårlige 2021-sæson. Med en fortsat aftale har man sikkerhed for, at et andet Formel 1-team ikke snupper Lundgaard, hvis han som ventet får det helt store gennembrud i IndyCar-serien.

For Lundgaard handler det om at opretholde forbindelsen til Formel 1. Selvom IndyCar blive en spændende udfordring i de kommende år, er det stadig Formel 1, der er hans overordnede mål. Som 20-årig bliver han en af de yngste kørere i IndyCar, og han kan stadig få den Formel 1-karriere, han altid har drømt om.

Lundgaards Formel 2-team, ART Grand Prix, spillede en central rolle i hans dårlige 2021-sæson. Det undrer mig derfor, at hans plads i teamet efter planen skal overtages af Frederik Vesti.

Vesti har nu kørt Formel 3 i tre sæsoner, og det er derfor på tide at rykke op i Formel 2. Her koster en sæson ifølge Vestis manager, Dorte Riis, op mod 20 millioner kroner, men jeg kan ærlig talt ikke se ideen i at bruge så mange penge på ART Grand Prix.

Der franske team var indtil for få år siden et af de absolutte tophold i Formel 2 og vandt 2018- og 2019-mesterskaberne med henholdsvis George Russell (i 2022 Formel 1-kører for Mercedes) og Nyck De Vries (reservekører for Mercedes' Formel 1-team, regerende Formel E-mester for Mercedes).

Vesti er som bekendt juniorkører for Mercedes, så set fra den vinkel giver det – måske – mening at satse på ART Grand Prix i Formel 2.

Men der er to afgørende grunde, der taler imod: For det første er teamet langtfra så stærkt som tidligere. Og for det andet får Vesti Théo Pourchaire som teamkammerat. Den 18-årige franskmand er lynhurtig, og det var en af grundene til, at Christian Lundgaard fik ødelagt sin 2021-sæson: Pourchaire fik – på grund af sin hurtighed og sin nationalitet – langt mere fokus end danskeren.

Sådan vil det sandsynligvis også gå Vesti hos ART Grand Prix i Formel 2. Som rookie i både teamet og klassen risikerer han at blive overskygget i endnu højere grad, end Lundgaard blev i år.

De fleste i international motorsport er enige om, at det var en alvorlig fejl, da Vesti op til 2021 forlod Formel 3-seriens absolutte topteam, Prema, for at skifte til ART Grand Prix' Formel 3-team.

Det kan blive en lige så alvorlig fejl at smide op mod 20 millioner kroner i ART Grand Prix' Formel 2-team i 2022.