Så skete det endelig.

Efter flere års kundeflugt, der efterhånden ligner et frit fald, kom Danmarks største tv-udbyder under den magiske grænse på en million tv-kunder.

Det skete officielt fredag, da TDC fremlagde regnskab.

Her lød det, at YouSee over de seneste tre måneder har mistet yderligere 12.000 tv-kunder, hvilket bringer dem under millionen til 994.000.

Og det er faktisk et relativt voldsomt fald fra den tid, hvor YouSee stod på toppen og skuede ud over et tv-marked, de dominerede, i en ikke så fjern fortid.

I slutningen af 2014 toppede YouSee med 1,41 millioner tv-kunder. Siden er 416.000 kunder altså væltet ud af butikken – et fald i kundetallet på knap 30 procent over syv år.

»At ryge under en million kunder er en negativ milepæl, som jeg tror, betyder meget for YouSees selvforståelse,« vurderer John Strand, teleanalytiker og indehaver af Strand Consult:

»Det er en misrøgtet forretning, som skal til at tænke mere på deres kunder.«

Yousee mobilapp fotograferet i Ringsted den 10. januar 2020.
Yousee mobilapp fotograferet i Ringsted den 10. januar 2020. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Han mener, at der er to årsager til YouSees markante nedtur.

»Der er selvfølgelig en international tendens, hvor folk går fra klassisk flow-tv til streamingtjenester. Den tendens har naturligvis stor indflydelse på, hvad der sker i YouSee,« siger John Strand:

»Men de gør heller ikke meget for at holde på kunderne. YouSee er en virksomhed i krise, som gennem længere tid har udhulet deres produkter for at spare penge, samtidig med at de hæver priserne. Man tænker mere på kortsigtet profit end på at investere i at holde på kunderne.«

Og kundeflugten kan også få direkte betydning for de tilbageværende kunder.

»Jo færre kunder, der er, jo færre er der til at dække YouSees omkostninger. Så det betyder prisstigninger,« siger John Strand:

»Det betyder også, at YouSee får ringere mulighed for at lancere nye tiltag eller udvikle produkter til kunderne.«

Han peger på, at der har været flere afgange på direktionsgangene i både YouSee og TDC det seneste halve år, og kommer så med en klar opfordring.

»Nu er store dele af den gamle ledelse væk. Nu kan man så håbe, at dem, der overtager ansvaret for den her misrøgtede forretning, begynder at fokusere lidt mere på at gøre de kunder, som er hele fundamentet for YouSees forretning, glade,« siger John Strand:

»Det bliver afgørende, ellers fortsætter det her bare.«

Andre læser også