Discountkæden Basalt lovede priser, der kunne konkurrere med dem i butikkerne beliggende ved grænsen.

AvisenDanmark skriver, at kæden nu trækker i land.

Salling Groups discountkæde har nu sat priserne op på både sodavand og slik og opgiver dermed at matche grænsehandlen.

»Det har været en kæmpesucces, men vi må erkende, at vi ikke kan holde de lave priser med de afgifter, vi har i Danmark. Vi har lukket grænsepriserne ned og skabt et nyt univers, der hedder 'vilde tilbud',« siger kædechefen i Basalt, Henrik Nielsen, til Avisen Danmark.

Salling Group fortsætter forsøget med nye butikker i Fredericia og tre andre byer på vej.

Til gengæld bliver butikkerne i Hellerup og Brønshøj lukket og lavet om til Netto.

Basalt blev lanceret i oktober 2022 som en kæde med lavere omkostninger og derfor også lavere priser end selv discountkæderne.

Da Basalt åbnede sine butikker, skrev B.T.s forbrugerredaktør, Niels Philip Kjeldsen, i en kommentar blandt andet:

»Når Salling Group siger, at priserne er 15 procent under resten af markedet, så skal de også være 15 procent under resten af markedet. Det er kontrakten, du indgår, når du beder kunderne om at hoppe ind i en tidsmaskine og rejse 30 år tilbage i tiden med sterile, uskønne butikker.«

B.T. pristjekkede i november. 14 dagligvarer i 11 supermarkedskæder. Her vandt Basalt med 27,41 kroner ned til nærmeste forfølger, hvilket er en usædvanlig forskel i et pristjek.