For anden gang på under seks måneder er den fremadstormende dagligvarekæde Rema 1000 kommet under angreb.

Et angreb, som blev indledt mandag morgen med helsidesannoncer i 18 medier, og som nu udvides til 200 reklameskilte, tusindvis af plakater i 40 byer og store bannere.

Det er dyreværnsforeningen Anima, der står bag offensiven.

De kritiserer Rema 1000 for at sælge for mange Ross 308-kyllinger – også kaldet turbokyllinger – og for at være for langsomme til at udfase dem til fordel for bedre dyrevelfærd.

»Det er hyklerisk, pinligt og trist, at Rema 1000 sælger så mange turbokyllinger. Efter vores oplysninger er Rema 1000 den enkeltstående kæde, som kører flest turbokyllinger over kassebåndet om året,« siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationsdirektør for Anima:

»Vi har en kampagne, der retter sig mod hele dagligvaremarkedet, men man må også kigge på, hvem der sælger flest, og det er Rema 1000. De vil gerne brande sig på at være bæredygtige. Det forpligter.«

Animas kampagne mod Rema 1000 blev i første omgang rullet ud i oktober 2020.

Den bestod af nogenlunde samme tiltag som nu og derudover en række demonstrationer foran udvalgte Rema 1000-butikker.

Anima demonstrerede foran flere Rema 1000-butikker i efteråret 2020.
Anima demonstrerede foran flere Rema 1000-butikker i efteråret 2020. Foto: Anima
Vis mere

Hos Rema 1000 undrer man sig over det kontinuerlige fokus på lige netop deres kæde.

»De er selvfølgelig i deres gode ret til det her. Men det undrer mig, at det handler så meget om os,« siger Jonas Schrøder, kommunikationschef for Rema 1000:

»Jeg ved helt ærligt ikke, hvorfor de har valgt os ud. Jeg kan ikke se, at vi ligger bagest i feltet på det her område.«

Han forklarer, at Rema 1000 siden årsskiftet har udfaset seks varer med turbokylling, så det nu er kylling med et-hjertet dyrevelfærdsmærke, og har udvidet sortimentet af økologisk kylling.

Anima-banner, som bliver hængt op
Anima-banner, som bliver hængt op Foto: Anima
Vis mere

Han forklarer også, at 38 procent af kyllingerne i sortimentet hos i Rema 1000 har det bedste dyrevelfærdsmærke, som er tre hjerter.

»Anima ved godt, at vi er i gang med den her omlægning. De vil sige, at det ikke har noget med sortiment at gøre, og at salget er vigtigere. Og det er jo rigtigt, at der fortsat sælges meget Ross 308-kylling i Danmark. Det er måske 90 procent af salget,« siger Jonas Schrøder:

»Derfor viser vores udvidelse af sortimentet med mere kyllingevelfærd også, at det er den vej, vi vil gå. Men vi skal tage hensyn til producenterne, så de kan nå at omlægge produktionen. Og så skal vi tage hensyn til, at det ikke er alle kunder, der har råd til at betale 50 kroner for 300 gram kylling.«

Men når I selv har ambitioner om at udfase Ross 308-kyllinger, synes du så selv, det går hurtigt nok?

»Det er jo op til den enkelte at vurdere, om det går hurtigt nok. Vi er nu nede på, at 33 procent af sortimentet er Ross 308. Det, synes jeg, er stærkt.«

Hos Anima er håbet, at deres kampagne kan presse Rema 1000 til at handle hurtigere.

»Det her er et wakeupcall til Rema 1000 og forbrugeroplysning til deres kunder. De taler med to tunger, når de siger, de vil inspirere kunderne vil bedre dyrevelfærd, og samtidig kører slagtilbud på turbokylling,« siger Thorbjørn Schiønning:

»Det her er os, der siger, at vi ikke har glemt, at de sælger flest turbokyllinger. Og at vi bliver ved, så længe det er nødvendigt.«

Er det fair, at I fokuserer så meget på Rema 1000, når andre også sælger turbokylling?

»Det er en god idé at fortælle, hvor problemet er størst, og lige nu er det størst hos Rema 1000. Hvis ikke de har et stort ansvar, ved jeg ikke, hvem har.«