Tusindvis af danskere risikerer alt andet lige at skulle betale penge tilbage til Skat.

Det sker som følge af en fejl hos Skattestyrelsen, der betyder, at borgerne nemt er kommet til at indtaste for stort et kørselsfradrag. Pendlere opfordres derfor til at rette i årsopgørelsen igen.

»Hvis man har indberettet kørselsfradrag før 18. marts, så ville jeg helt sikkert gå ind igen og tjekke, at alt er korrekt,« siger den administrerende direktør i TaxMate, Rune Boye Knudsen.

I dagene mellem 12. og 15. marts væltede det ind på skat.dk med brugere, der ville se, om de skulle have penge tilbage i skat. De over to millioner besøgende foretog 748.925 ændringer i årsopgørelserne.

Men ifølge Rune Boye Knudsen har anslået ni ud af ti af hans kunder med mange dage til kørselsfradrag oplyst et forkert antal dage til Skat.

»Jeg kunne se, at der var uoverensstemmelser – at der var rigtig mange kunder, der havde indtastet for mange dage til kørselsfradrag,« siger han.

Årsagen skal findes hos Skattestyrelsen, der har nulstillet alle borgeres kørselsfradrag, fordi mange i 2020 har arbejdet hjemmefra. For at hjælpe borgerne med at indtaste det korrekte antal dage har styrelsen lavet en guide. Men den har vist sig at være fejlbehæftet.

For Skattestyrelsens guide har ikke taget højde for de nationale helligdage som eksempelvis skærtorsdag.

Således risikerer de borgere, der har fulgt guiden, at have angivet et for højt kørselsfradrag.

Skattestyrelsen oplyser, at fejlen blev rettet 18. marts på baggrund af henvendelser fra borgere.

Men fejl eller ej. Det er borgerens eget ansvar at sørge for, at oplysningerne er korrekte, lyder det fra underdirektør i Skattestyrelsen Karoline Klaksvig.

»Borgerne skal selv, som tidligere, angive, hvor mange dage de faktisk har pendlet på arbejde – ferier og fridage skal ikke tælles med.«

»Det er min klare forventning, at de fleste borgere har haft brug for støtte sig til deres egne kalendere, vagtplaner eller andet, når de har angivet fradraget. Meget få har kunnet angive deres kørselsfradrag korrekt udelukkende på baggrund af vores vejledning i beregningsmodulet, der er udviklet til at støtte borgerne i deres egne noteringer af, hvornår de har transporteret sig til arbejde,« siger hun

Rune Boye Knudsen er kritisk over for det svar.

»Skat fralægger sig ethvert ansvar og siger, at det 100 procent er borgerens ansvar at sørge for, at oplysningerne er korrekte. Men selvom de vejleder forkert, er det stadig borgerens ansvar, og det synes jeg er problematisk.«

»Der er noget urimelighed i, at man kan følge Skats guide, og hvis man ikke har styr på, hvor mange hverdage der er i løbet af året, så laver man fejl.«

Skat siger jo, at det er borgerens eget ansvar at sikre sig, at man ikke indtaster for mange dage. Man må eventuelt tage sin kalender eller vagtplan i brug, og så er det jo ligegyldigt, at Skats guide er mangelfuld. Forstår du det synspunkt?

»Det er altid Skats synspunkt, men så må man lade være med at lave en guide, der guider forkert,« siger Rune Boye Knudsen.

Karoline Klaksvig oplyser, at borgere, der har angivet for højt kørselsfradrag som følge af fejlen, ikke får en bøde. Men det beløb, borgeren ikke er berettiget til, skal betales tilbage.