På overfladen havde det ikke så meget med de danske forbrugere at gøre, da Salling Group i midten af marts udsendte en pressemeddelelse fuld af glæde og optimisme.

Beskeden var, at man nu havde gennemført et opkøb af 300 Tesco-supermarkeder i Polen og dermed øget sit antal af Netto-butikker i det østeuropæiske land til over 700.

Men selvom udvidelsen af Netto foregik knap 800 kilometer øst for Danmark, kan det sagtens få betydning for kunderne i de danske Netto-butikker.

Med udvidelsen har Netto nu omkring 520 butikker i Danmark, over 700 i Polen, som er et marked med stor vækst, og omkring 350 i Tyskland.

Altså: over 1.500 Netto-butikker i alt.

»Først og fremmest er det meget interessant at se, at Salling Group er ved at udvikle sig til en regional stormagt. Hvis du ser på, hvor mange andre supermarkedskæder der har det her antal butikker i forskellige lande, så er listen faktisk relativ kort,« siger Mogens Bjerre, lektor og ekspert i detailhandel ved CBS:

»Man skal ikke være blind for, at det her giver Netto-kæden og Salling Group en lidt større overarm. Og det kan de benytte sig af på flere måder.«

I sidste ende kan udvidelsen af Netto-kæden få konkret betydning for danske kunder, når de går ind i en dansk Netto-butik.

Nye billeder af Dansk Supermarked butikker tirsdag 7. januar 2013. Salling overtager Dansk Supermarked fra Mærsk her Netto i Aarhus centrum.
Nye billeder af Dansk Supermarked butikker tirsdag 7. januar 2013. Salling overtager Dansk Supermarked fra Mærsk her Netto i Aarhus centrum. Foto: Claus Fisker
Vis mere

»Dagligvaremarkedet er meget volumenpræget. Jo større mængder varer du køber ad gangen, jo lavere priser kan du købe ind til. Og hvis Netto køber varerne billigere, kan de også sælge dem billigere og altså sætte prisen ned, hvis det bliver nødvendigt,« siger Mogens Bjerre:

»Det giver også større muligheder inden for produktudvikling og private labels. Når du er så stor en kæde, bliver du pludselig interessant for langt flere og større producenter.«

Om de danske kunder vil mærke noget til udvidelsen af Netto lige nu og her, tør Mogens Bjerre ikke spå om.

Han er dog ikke i tvivl om, at Netto vil fortsætte udvidelsen de kommende år.

»Spørgsmålet er jo, hvad Salling Group så vælger at gøre. Lige nu er priserne så lave i Danmark, at de ikke vil have nogen interesse i at sænke priserne selv. Men hvis de bliver tvunget til det af konkurrenterne, står de stærkt,« siger Mogens Bjerre:

»Vi ser lignende mekanismer med giganter som Aldi og Lidl. De er så store, at de faktisk har mulighed for at være billigst på de markeder, de er til stede på, hvis de vil være det. Det er nogle af de samme mekanismer – omend i mindre grad – der er ved at snige sig ind hos Netto.«

Hos Salling Group antyder man da også, at opkøbet af Netto-butikker i udlandet kan føre til gevinster for de danske kunder – og producenter.

»Vi er naturligvis meget glade for Tesco-købet, der giver nogle spændende perspektiver og muligheder. Både for at forhandle endnu bedre priser til vores kunder, som vi altid forsøger, men også for at samarbejde med dygtige danske leverandører, hvis varer vi gerne vil tage med ud i vores Netto-butikker, hvilket gør, at de kan komme ud til endnu flere kunder i udlandet,« lyder fra Salling Group i en skriftlig kommentar.

Salling Group har meldt ud, at opkøbet af de 300 Tesco-butikker i Polen har kostet 1,5 milliarder kroner.

Derudover vil man nu investere 1,5 milliarder kroner i at konvertere butikkerne til Netto-supermarkeder.