B.T. har de seneste par uger kunnet afsløre det ene kritisable arbejdsforhold efter det andet i Nordens største kaffekæde, Espresso House.

54 ansatte og tidligere ansatte har tegnet et billede af Espresso House som en arbejdsplads, hvor ansatte bryder sammen, og hvor ansatte tvinges på arbejde på trods af sygdom.

En arbejdsplads, hvor man gang på gang bryder overenskomsten med 3F ved for eksempel ikke at lønne ansatte ved personalemøder.

Nu taler direktøren for Espresso House, Claus Skovfoged, endelig med B.T.

Hvad siger du til, at ansatte og tidligere ansatte fortæller om så stort et pres og så dårlige arbejdsforhold, at de bryder grædende sammen i arbejdstiden?

»Jeg er ked af at høre, at der er nogle kolleger, der har haft det sådan. Vi har en interesse som forretning i at have nogle glade medarbejdere, fordi det er vores medarbejdere, som betjener vores gæster.«

Hvad siger du til, at flere af jeres ansatte har fået angstanfald i arbejdstiden?

»Det er jeg ked af at høre. Vi skal ikke være en arbejdsplads, hvor man får det. Vi lever af at have glade medarbejdere, som kan servicere vores gæster, så det gør mig utroligt ked af det, at vi ikke har fået den information, og at vi ikke har fået taget dialogen med den pågældende om, hvordan vi bedst løser det her.«

Hvad siger du til, at jeres ansatte bliver opfordret til ikke at gå til fagforeningen ved fyring?

»Jeg tænker, at det er en fejl, og at vi skal være mere tydelige i uddannelsen af vores ledere, så de ved, hvilke rammer der er – også omkring fagforeningen og 3F. Jeg vil absolut opfordre vores kolleger til at tale med 3F i sådan en sag eller generelt, hvis de føler, de har behov for det.«

Vi har fået over 54 henvendelser nu fra ansatte- og tidligere ansatte. Har den her sag ikke et så stort omfang, at det var noget, I burde have set, før vi opdagede det?

»Det lyder helt sikkert af mange henvendelser, og jeg synes også, at det er alt for mange, og det giver anledning til, at vi skal have nogle interne drøftelser. Vi vil være et godt sted at arbejde.«

Hvad har I helt konkret tænkt jer at gøre ved problemerne?

»Vi skal være tydelige om, at når man er syg, så er man syg, og så skal man ikke møde på arbejde, og om, at når man er på arbejde, så får man løn. Vi skal være tydelige om vores træning og uddannelse af vores ledere. Vi skal tale med de kolleger, der af en eller anden grund stopper i vores virksomhed, som jo har en masse viden.«

Du nævner ordet 'fejl' en del gange. Er det det, man skal tage med? At det hele er en fejl?

»Man skal tage med, at vi arbejder hver eneste dag på at have glade kolleger. Det er dem, der skal betjene vores gæster i kaffebarerne, og hvis ikke man er glad for sit arbejde, så har man sværere ved at gøre det.«

Har I fejlet?

»Vi har tydeligvis ikke været gode nok i vores uddannelse og træning af vores ledere. Vi har ikke været tydelige i, at når man er syg, så er man syg. Vi har ikke været tydelige i, at når man er på arbejde, så får man løn.«

Er det så en fejl, at I ikke har været tydelige?

»I de godt seks måneder, jeg har været ansat, har jeg oplevet et stærkt engagement og glade kolleger. De oplevelser, du fortæller om, er jeg ked af at høre om, og det gør mig trist, at vi har haft nogle kolleger, der har haft den oplevelse.«

Er det en fejl fra jeres side, at folk er blevet udsat for det her? Ja eller nej?

»Jeg tror, at vi skulle have opdaget det og håndteret det, og det er ærgerligt, at vi ikke har gjort det.«

Så det er ikke en fejl?

»Jeg synes, vi skulle have håndteret det bedre, da det opstod.«

Så det er en fejl?

»Jeg ved ikke, hvordan du vil definere fejl. Jeg tror, at vi har lavet nogle fejl i det forløb her, og med en virksomhed som os, der tror jeg, at vi kommer til at lave fejl af den ene eller den anden slags i fremtiden også.«

I har brudt overenskomsten. Er det en fejl, eller er det ikke en fejl?

»Vi skal ikke have brud på overenskomsten. Vi skal træne vores ledere i, at de forstår præcis, hvordan overenskomsten er, og hvordan man skal overholde den.«

Hvad vil du gerne sige til de 54 kilder, som vi har talt med?

»Det er ikke det arbejdsmiljø, som vi vil være kendt for. Det er ikke det arbejdsmiljø, som jeg oplever med alle de hundredvis af kolleger, som jeg taler med, og jeg bliver ked af det, når jeg hører, at nogen har haft de her oplevelser. Det er ikke sådan, det skal være.«