Da 21-årige Sabine Vestergaard var barista hos Espresso House, blev hun bedt om altid at møde 10 minutter før, hendes vagter startede.

Hun skulle nemlig gøre rent på kaffebarens toiletter. En opgave, som Espresso House ikke havde tænkt at give hende løn for, fordi arbejdstiden først blev registreret fra vagtens reelle start.

»Det var allerede under min oplæring, jeg fik at vide, at man skulle møde ind før for at gøre toiletterne rene. De sagde, at sådan gør vi det her. Jeg synes, det er at udnytte, at man gerne vil gøre sit bedste.«

Det fortæller Sabine Vestergaard fra Aarhus, der ikke ønsker at medvirke i artiklen med billede.

I kølvandet på svenske Aftonbladets afsløringer af kritisable arbejdsforhold hos Espresso House i Sverige har B.T. haft kontakt til i alt 45 ansatte og tidligere ansatte. De tegner et enslydende billede af usunde arbejdsforhold i Nordens største kaffekæde.

Og rengøring af toiletter inden arbejde er da heller ikke det eneste, baristaerne i Espresso House ikke får løn for – medmindre man betragter pizza som løn.

Espresso House holder også rengøringsaftener, som er obligatoriske for de ansatte. En aften, som de ikke får løn for. De bliver i stedet lovet pizza.

Har du erfaringer som medarbejder eller chef i Espresso House? Så tip B.T. her.

»Der blev lavet et Facebook-opslag i vores gruppe, hvor der stod, at det var obligatorisk at møde op. Man skulle komme kl. 18, og så fik vi en liste med opgaver, der skulle klares, og så skulle vi arbejde, indtil det var færdigt. Det var så først kl. 01 om natten,« fortæller Sabine Vestergaard, der var ansat som fuldtidsbarista i tre måneder.

»Hvis man spurgte om løn, så fik man at vide, at nej, selvfølgelig fik man ikke det. Det var altså syv timers gratis arbejde,« fortsætter Sabine.

21-årige Frederikke Svelle er tidligere Coffee Shop Manager (butikschef, red.) i Espresso House, og hun bekræfter over for B.T., at hun er blevet bedt om at arrangere de ulønnede rengøringsaftener.

»Jeg er blevet bedt om at holde flere af den slags aftener, men jeg har sagt, at jeg ikke ville. Jeg synes ikke, at pizza er en betaling, men jeg ved, at mange har afholdt dem,« fortæller Frederikke Svelle, som har insisteret på at gøre sin kaffebar ren selv i stedet for at få baristaerne til at gøre det gratis.

Frederikke Svelle fortæller, at Coffee Shop Managers bliver rådet til at holde ulønnede personalemøder hver måned.

»Jeg synes ikke, at det er i orden. Espresso House ansætter nogle dygtige mennesker, og så smider de det på jorden. De behandler ikke deres kolleger ordentligt,« siger hun.

B.T. har over længere tid forsøgt at få et interview med Espresso Houses direktør, Claus Skovfoged, men Espresso House vil fortsat kun udtale sig skriftligt via en talsperson:

'Det er en klar fejl, hvis nogen bliver bedt om at udføre arbejdsopgaver, som de ikke er vagtplanlagte til og dermed aflønnede for. Vi beklager meget, hvis det har fundet sted i nogle af vores kaffebarer.'