23-årige Emmely Kobbernagel vidste, der var noget galt, da hun brød sammen midt i Espresso House under en vagt.

»Jeg brød fuldstændig sammen i gråd foran alle gæsterne. Jeg havde hverken spist, drukket eller sovet, fordi jeg havde arbejdet så meget,« siger Emmely, som havde arbejdet ni dage i streg.

Det var langt fra det eneste, der fik baristaen til at knække den dag i Espresso House.

»Det er en arbejdsplads, hvor man bliver brudt ned psykisk. Vi var konstant underbemandet, og enten blev der fortalt en løgn om, at det ville ændre sig, eller at det var noget pjat«, siger Emmely Kobbernagel.

Da hun var barista hos Espresso House gjorde hun alt for at være en god medarbejder - også den dag, hendes leder bad hende om at møde på arbejde, selvom hun lå syg med influenza:

»Jeg blev lovet, at jeg kunne holde pauser, men der var kø ud til vejen i syv timer. Jeg fik ikke pause, vand eller tid til at komme på toilettet den dag,« fortæller Emmely.

»En dag sagde jeg nej til en vagt, fordi jeg skulle fejre med min familie, at min mors celleforandringer ikke havde udviklet sig. Dertil svarede min leder, om jeg ikke kunne tage en for holdet.«

Emmely Kobbernagel bad om at få et møde med sin daglige leder i kaffebaren. Her påpegede Emmely over for lederen, at hun mente, at lederen manipulerede folk til at tage vagter, selvom de ikke kunne.

Espresso House
Espresso House Foto: Jacob Schou Nielsen
Vis mere

Har du erfaringer som medarbejder eller chef i Espresso House? Så tip B.T. her.

»Da jeg sagde, at jeg synes, det var tarveligt, at de fik folk til at hjælpe med vagter ved at give dem dårlig samvittighed, fik jeg at vide, at det var noget, de gjorde med vilje, ellers ville folk simpelthen ikke hjælpe med vagter.«

Emmely Kobbernagel er langt fra alene om sin kritik af arbejdsforholdene hos nordens største kaffekæde.

Tidligere på efteråret beskrev Aftonbladet dårlige arbejdsforhold hos Espresso House i Sverige. Nu viser det sig, at de samme forhold tilsyneladende også hersker i kædens danske kaffebarer.

B.T. har talt med 24 tidligere- og nuværende Espresso House-ansatte, som tegner et billede af en arbejdsplads, der behandler unge baristaer dårligt.

De fortæller, at de oplever, at det er almindeligt, at baristaer bryder sammen, når de er på arbejde. Andre fortæller, at de har oplevet, at det ikke var muligt at melde sig syg, fordi der ikke var personale til at dække vagten.

En tidligere leder i Espresso House fortæller, at hun ikke havde et socialt liv, mens hun var ansat, fordi hun hele tiden skulle være til rådighed for sin arbejdsplads og skulle møde på arbejde i tide og utide.

Andre beretter om angstanfald i arbejdstiden, bagtaleri af ledere og brud på kontrakter.

Emmely Kobbernagel forklarer, at Espresso House ikke overholdt den overenskomst, de har indgået med 3F. Her står sort på hvidt, at baristaer har krav på tillæg, hvis de arbejder over, men:

»Hvis man blev og arbejdede over, for at nå at lukke baren ordentligt ned til den kollega, der skulle åbne dagen efter, fik man ikke overarbejdstillæg. Hvis man så valgte ikke at arbejde over, fik man en skideballe for ikke at være blevet og have ordnet de ting, der skal nås,« siger hun.

Emmely Kobbernagel fraråder på det kraftigste andre at søge arbejde hos Espresso House:

»Ingen fortjener at blive behandlet på den måde, som Espresso House behandler deres ansatte. De hverken værdsætter eller passer på deres medarbejdere.«

Espresso House på Krystalgade 22
Espresso House på Krystalgade 22 Foto: Jacob Schou Nielsen
Vis mere

B.T. har i denne uge løbende forsøgt at få et interview med Espresso Houses direktør, Claus Skovfoged, men Espresso House vil kun udtale sig skriftligt via en talsperson.

'Jeg er virkelig ked af at høre om de oplevelser, nogle af vores tidligere kolleger har fortalt jer om. De oplevelser, I beskriver, lyder som om, vi i de pågældende tilfælde ikke har gjort det godt nok.'

Det skriver talsperson Sinne Fiil Fredslund i en mail og tilføjer, at B.T.'s henvendelse giver 'anledning til, at vi skal kigge indad og reflektere over, hvordan vi kan gøre det bedre.'

Espresso House henviser til en medarbejderundersøgelse, som, ifølge dem, viser 'en høj og opadgående medarbejdertilfredshed' men da B.T. beder om at se den, kan det ikke lade sig gøre.