Tallene er blodrøde. Den populære bagerikæde Lagkagehuset havde i 2020 et underskud på 227 millioner kroner.
»Det har været et hårdt år,« konstaterer topchefen Jason Cotta da også.
Ifølge Børsen skal årsagerne til det dårlige resultat i regnskabet ikke overraskende findes i coronapandemien, der har ramt mange brancher.
Hos Lagkagehuset har eksempelvis den udbredte grad af hjemmearbejde betydet, at langt færre kunder er kommet forbi kædens butikker i længere perioder, lige som også restriktioner og nedlukninger har sat sine spor.

I alt faldt omsætningen hos koncernen bag Lagkagehuset, Danish Bake Holding, i 2020 med 20 procent i forhold til året før: Til 933 millioner kroner.
Der findes i dag 103 Lagkagehuset-butikker i Danmark, mens der i London og New York eksisterer i alt 17 under navnet 'Ole & Steen' – opkaldt efter grundlæggerne Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk.
Allerede mod slutningen af december sidste år kom det frem, at ejerkredsen (kapitalfondene Nordic Capital og L Catterton) skød 200 millioner kroner ekstra i selskabet, hvilket skulle skabe robusthed for fremtiden.
Og direktør Jason Cotta ser lyst på de kommende år.
»Vi har naturligvis kunnet mærke effekten af covid-19 i 2020. Men samtidig kan vi se, at der i kølvandet på pandemien er en masse potentiale, vi kan forløse,« siger han i en pressemeddelelse:
»Vi har nogle økonomisk stærke ejere og finansielle samarbejdspartnere, som virkelig tror på virksomheden og os. Og derfor går vi nu efter at udnytte mulighederne for at ekspandere yderligere i London, New York og Danmark.«
Bagerikæden afsløer, at der i de kommende år skal åbnes flere butikker.
Allerede 15 nye butikker skal etableres, inden 2021 er slut.
Samtidig er planen også, at der inden udgangen af 2023 skal være åbnet i alt 40 nye butikker. Og de skal altså alle være en del af de eksisterende markeder i Danmark, New York og London, hvor der fortsat ses 'rigeligt med muligheder'.