Der er sat strøm til salget af elbiler og plugin-hybrider i Danmark i år.
En ud af fire nye biler i Danmark kan nu lades op, og salget af elbiler og plugin-hybrider nåede i første kvartal helt op på 24 procent af alle nyregistrerede biler. I samme periode sidste år udgjorde de hel- og halvelektriske biler blot 8,5 procent. Det skriver fdm.dk
Det er hybriderne, der udgør langt den største del af de grønne biler, viser de seneste tal fra De Danske Bilimportører: 7.520 plugin-hybrider og 2.996 elbiler fik nummerplade på i årets tre første måneder.
»Det går overraskende hurtigt med den grønne omstilling af personbilparken i Danmark. De nye bilafgifter giver et klart incitament til at vælge en opladelig bil,« siger administrerende direktør i De Danske Bilimportører, Mads Rørvig, til fdm.dk.
I marts stormede VW’s nye elbil ID. 4 ind på hitlisten med 450 solgte biler, og selv om Tesla Model 3 nåede op på 550 i samme måned, solgte VW med bidrag fra ID. 3 og Up samlet flere elbiler i første kvartal end Tesla.
VW lagde sig ud i overhalingsbanen med i alt 753 solgte elbiler mod Teslas 574.
Det er første gang, siden Model 3’s ankomst for to år siden, at Tesla ikke er det klart største elbilmærke i et kvartal i Danmark.
Tallene kan ændre sig i begge retninger i den kommende tid.
VW ID’4 blev først lanceret i marts, men omvendt har Tesla været tilbageholdende med leveringer først på året på grund af afgiftsændringer.
Teslas konkurrent til ID. 4, Model Y, kommer først til Danmark i løbet af efteråret.
De Danske Bilimportører noterer også, at bilsalget i det hele taget gjorde stærkt comeback i marts efter nedlukningen i januar og februar.
23.734 personbiler blev indregistreret i marts. Det er flere end i januar og februar tilsammen.
Og første kvartal sluttede med 43.898 nye personbiler, hvilket dog er ti procent færre end i 2020.