Radio24syvs tid er forbi. Desværre. Det står klart, efter at koncerndirektør Anders Krab-Johansen i dag har oplyst, at Berlingske har besluttet ikke at genansøge om at drive den fjerde radiokanal.

Betingelserne i udbuddet var ikke til en fornuftig drift, lød begrundelsen.

Det bliver en sørgelig afsked, når licensen løber ud til oktober i år.

Radio24syv var det friskeste pust på den danske medie-scene meget, meget længe.

Med karakteristiske programmer og hårdtslående nyheder blev kanalen retmæssigt et stort hit hos danskerne.

Der var lytter-succeser som 'Den korte radioavis', 'Det, vi taler om', 'Fodbold FM' og, helt aktuelt, den allerede mytiske dokumentar om 'Hele Danmarks Ghita'.

Men Radio24syv havde også det helt smalle og nørdede til nicherne. Lyrikprogrammet 'Poesibogen', 'Kampagnesporet', 'Elektronista', 'Aflyttet', 'Millionærklubben', og rækken fortsætter.

Slutteligt havde kanalen sjæl - hvilket er ret imponerende at få bygget op med en så kort levetid på bare syv-otte år, som resultatet blev.

Man mærkede med det samme, når man slog ind på kanalen, der fik opbygget et umiskendeligt særpræg. Brygget på et opkog af kendskab til eget dna, karakteristiske journalister og værter og snu markedsføring for få midler.

Kanalen tiltrak dygtige folk, der på rekordtid på 24syv gik fra at være talenter til at være stjerner.

Knud Brix var allerede et etableret navn, inden han kom til 24syv. Det samme var typer som Kristoffer Eriksen, Ditte Okman og Brian Weichardt. På Radio24syv blev talenterne for alvor forløst. Man kunne nævne mange flere.

Det er ikke så mange år - men ret mange radio-minutter siden - at daværende kulturminister Uffe Elbæk, dengang radikal, klokken 00.05 den 1. november 2011 trykkede på en knap på en MacBook og sendte Radio24syv ud i æteren.

Journalist René Fredensborg, som i radioens barndom var vært på kulturprogrammet 'AK47', skrev dagbog om lanceringen for filmmagasinet Ekko.

»Der er altså ikke nogen skandaler at skrive om, for Mads Brügger og Mikael Bertelsen skider allerede for åben dør. Men klart, der er da mange ting, der ikke virker, selvfølgelig. Jeg har for eksempel ikke fået en mailadresse endnu,« udtalte René Fredensborg i den forbindelse til Politiken.

Siden kom samme Fredensborg selv til at stå for en af radiokanalens største skandaler, da han blev fyret for at have smidt en pose med euforiserende stoffer ind i den autocamper, han skulle sove i på Folkemødet på Bornholm.

»Her er Danmarks nye taleradio, Radio24syv. Nattens udsendelse er især til de søvnløse, og lige nu har vi brug for at mærke, at der er nogen derude.«

De første ord på Radio24syv blev udtalt af Mikael Bertelsen. Programmet var en særudgave af 'Nattevagten'.

»Meld tilbage nu, hvis I hører dette radiosignal,« lød det videre fra kanalchefen med en opfordring til lytterne om at ringe ind.

Radio24syvs debut var en homage til verdens første radioprogram, som blev sendt til søens folk på Atlanterhavet fra USA juleaften 1906.

Dengang var planen at læse op fra juleevangeliet, men desværre ifølge overleveringen blev oplæseren ramt af verdenshistoriens første mikrofonskræk.

Anderledes gik det for Radio24syvs vært Roxana på premierenatten, da hun lykkedes med at læse op fra Lukas-evangeliet.

Radioen kæmpede i flere år med at fange lytternes interesse, inden der kom hul igennem.

I begyndelsen lød det som Komiske Ali, når kanalchef Mads Brügger forsøgte at forsvare Radio24syv ved at peppe de sløje lyttertal op med flotte tal fra den 'tidsforskudte lytning'.

Siden blev det klart, at Radio24syv reelt kickstartede podcast-bølgen herhjemme.

Brügger var i øvrigt i radioens tidlige år genstand for en tumultarisk fyring fra Radio24syv på grund af 'samarbejdsvanskeligheder' og uenighed om radioens 'retning'. Kort efter blev han genansat af direktør Jørgen Ramskov. Helt i tråd med radioens kaotiske ånd.

Radio24syv blev det nok mest interessante opstartsmedie i nyere tid.

Tak for alle minutterne. Som mange strejf af mange dråber.