62-årige Henny Pia Pedersen opdagede ved et tilfælde, at hun ifølge sin journal er alvorligt syg. Men hun fejler ingenting. Fejlene kan dog ikke rettes, lyder beskeden.

»Jeg har en fin forståelse for, at alle kan fejle i en travl hverdag. Men det må da være muligt at fange og rette fejl,« siger hun.

I hendes journal kan man læse, at hun i 2008 skulle være blevet opereret for kræft i tarmen, og at hun i 2015 blev indlagt på neurologisk afdeling. Henny Pia Pedersen har dog ikke oplevet nogen af delene.

»Jeg er sund og rask og har aldrig været alvorligt syg, indlagt eller opereret. Jeg har aldrig fået andet medicin end for forhøjet blodtryk,« siger hun.

Den ene fejl opdagede hun sidste år ved et tilfælde, da en læge på Rigshospitalet i forbindelse med en ambulant behandling gjorde hende opmærksom på, at hun stadig var indlagt på Rigshospitalet Glostrups neurologiske afdeling, og at hendes medicinkort viste, at hun tog ‘temmelig meget medicin’.

Efter hun blev opmærksom på fejlen, kontaktede hun straks egen læge for at få det slettet.

»Tænk, hvis jeg blev kørt ned og blev bevidstløs. Jeg forestillede mig, at de ville pumpe mig fuld af medicin, jeg aldrig har fået. Min læge sagde, han ville rense journalen, og kunne ikke forstå, hvordan det var opstået,« siger Henny Pia Pedersen.

For et par uger siden blev hun dog i forbindelse med et lægebesøg hos sin nye praktiserende læge opmærksom på, at fejlen ikke var slettet. Her gik det samtidig op for hende, at hun altså ifølge journalen skulle have kræft i tarmen og være blevet opereret for det på Køge Sygehus.

Undersøgelserne for kræften i tarmen skulle være sket på Herlev Hospital.

Hun har forgæves forsøgt at få fejlene rettet via sin nye praktiserende læge og hos Rigshospitalet Glostrup.

»Jeg burde selv have set fejlen tidligere, men jeg har bare haft tillid til systemet,« siger hun.

På Rigshospitalet Glostrup har ingen kunnet hjælpe hende, og hun er endt i en blindgyde. Henny Pia Pedersens egen læge har oplyst hende om, at der er tale om 'en teknisk fejl', der ikke kan rettes.

Henny Pia Pedersen har søgt hjælp hos BT for at få rettet i sin journal.
Henny Pia Pedersen har søgt hjælp hos BT for at få rettet i sin journal. Foto: Nikolai Linares
Vis mere

»Ingen kan hjælpe. Jeg har fået at vide af min læge, at når først noget er skrevet i journalen, kan det ikke rettes,« siger Henny Pedersen, der dog ikke har henvendt sig til Køge og Herlev, da hun gav op efter at have kontaktet egen læge og Rigshospitalet Glostrup.

Hun forstår ikke, at fejlene ikke kan rettes, og hun har derfor henvendt sig til B.T.

»I disse år hører man om en del problemer med den nye sundhedsportal, som vel stadig må siges at træde i sine barnesko. Så der er vel et sted, hvor man er interesseret i at fange disse fejl for at forbedre systemet,« siger hun.

Sundhedsplatformen har dog intet at gøre med de pågældende fejl, og Danske Regioner, der har ansvaret for sundhed.dk, henviser videre til de konkrete hospitaler.

Henny Pia Pedersen har haft svært ved at finde ud af, hvordan hun skulle få korrigeret sin journal.
Henny Pia Pedersen har haft svært ved at finde ud af, hvordan hun skulle få korrigeret sin journal. Foto: Nikolai Linares
Vis mere

Hos Rigshospitalet Glostrup og Herlev Hospital lyder beskeden, at fejlene rigtig nok ikke slettes, da journalføringsbekendtgørelsen foreskriver, at man ikke må slette oplysninger i en journal.

Men ved at kontakte hospitalernes juridiske afdeling kan man få tilføjet en ny tekst, der forklarer, at nogle oplysninger er forkerte:

»Rigshospitalet Glostrup beklager, at borgeren ikke har oplevet, at hun har fået hjælp til at følge op på sin henvendelse om forkerte journaloplysninger. Vores juridiske enhed hjælper gerne Henny Pia Pedersen videre med sagen,« skriver hospitalet i en mail til B.T.

Nogenlunde samme svar lyder fra Herlev:

»Vi beklager, hvis der er noteret ukorrekte oplysninger i en borgers journal. Vi vil meget gerne undersøge sagen nærmere, hvis vi får en henvendelse direkte fra borgeren,« skriver de.

Køge Sygehus beklager ikke, men oplyser til B.T., at de ikke er klar over, hvad det er, Henny Pia Pedersen vil have rettet, fordi hun ikke tidligere selv har henvendt sig. De ved heller ikke, om de er skyld i fejlen.

»Hvis man opdager en fejl i sin sygejournal, så skal man som borger henvende sig til den pågældende afdeling eller til Patientservice,« skriver de.

Henny Pia Pedersen glæder sig over, at hun nu ved, hvor hun kan få korrigeret i journalen og forhåbentlig ikke længere skal bekymre sig om, at hun på papiret har været kræftsyg eller indlagt på neurologisk afdeling.

Efterlysning: Har du oplevet noget lignende, så hører B.T. meget gerne fra dig. Skriv til hped@bt.dk