Influenceres fortællinger opleves ofte mere nærværende og ægte – og ifølge kommunikationsekspert Anna Thygesen er det netop dét, der giver dem en enorm gennemslagskraft.
For når influencere deler deres oplevelser – hvad enten det er positivt eller negativt – så kan de hurtigt puste til stemningen og engagere tusindvis af mennesker.
Det var også tilfældet, da influenceren Victoria Lundager i weekenden lavede et opslag på Instagram, hvor hun rettede en skarp kritik mod DSB, efter at være blevet adskilt fra sin syv måneder gamle baby i toget.
»Hvis det var en person med 500 følgere, så ville vi aldrig høre om det. Men fordi influencere har så stor en platform, så får de en enorm magt, som de kan udnytte strategisk til at skabe engagement og indignation,« forklarer Anna Thygesen og fortsætter:
»Det kan gøre historien meget ensidig og skade både virksomhedens brand samt danskernes opfattelse af dem.«
Da B.T. mandag talte med Victoria Lundager, lød meldingen, at opslaget var set omtrent en million gange.
»I det her tilfælde får vi jo den opfattelse, at både lokomotivføreren og personalet i toget var nogle dovne hunde, der ikke gad hjælpe. Det er jo det, som vi bliver ladt tilbage med,« siger Anna Thygesen.
Hun forklarer samtidig, at det er problematisk, at medarbejderne fremstår som syndebukke i en fortælling, der når ud til så mange mennesker.
Når en influencer som Victoria Lundager vælger at kritisere en virksomhed som DSB, kan det ifølge Anna Thygesen være en ulige kamp, da det kan være svært for en stor virksomhed at svare tilbage uden de rette informationer.
»DSB kan ikke kommunikere på den der følelsesmæssige måde, som hun gør,« siger kommunikationseksperten og fortsætter:
»De kan jo ikke begynde at udtale sig om noget, som de ikke ved noget om. Så de bliver nødt til at dække sig af med at sige, at de vil undersøge sagen.«
DSB har til B.T. fortalt, at de er bekendt med Victoria Lundagers sag fra sociale medier, men at de tirsdag ikke havde modtaget en formel henvendelse fra influenceren.
Det har derfor ikke været muligt for DSB at undersøge sagen nærmere uden at kende til det præcise rejsetidspunkt.
Anna Thygesen undrer sig samtidig over Victoria Lundagers påstand om, at Instagram-opslaget ikke var lavet for at gå i dialog med DSB.
»Hvad handler det så om? At sige, at DSB var nogle idioter, eller hvad? Det bliver meget mig, mig, mig,« siger hun og påpeger, at influenceren lægger ansvaret for sine egne valg over på DSBs personale, som i situationen – måske – blot fulgte deres procedurer.
»Man hører jo kun hendes version af sagen, men fordi hun har så mange følgere, så er det rigtig mange mennesker, der får den opfattelse,« forklarer Anna Thygesen.
Derfor opfordrer kommunikationseksperten til, at man altid bør forholde sig kritisk, når influencere går i rette med virksomheder – for der vil altid være to sider af en sag.
