Rema 1000s nye og meget omtalte initiativ, hvor der skal sælges mindre kød til kunderne, kommer ikke til at starte en bølge hos konkurrenterne.
Det er meldingen fra tre dagligvarekoncerner.
Det satte nettet i kog, da det i weekenden kom frem, at Rema 1000 vil sælge pakker med 20 procent mindre hakkekød.
Og fra den her uge har discountkæden hævet mængden af grønt i en pakke på 400 gram med en blanding af hakket oksekød og grøntsager.
Rema 1000 kalder selv produktet 'hakket oksekød' under overskriften 'Kød og grønt'.
Før var der 25 procent grønt i pakkerne, men det er nu hævet til 35 procent, mens der altså i sagens natur er skåret i mængden af oksekød.
Der er ligeledes kommet nye pakker, hvor indholdet er 50 procent kød og 50 procent grønt.
'I Rema 1000 tager vi nu et stort skridt for at hjælpe kunderne med at nedbringe forbruget af oksekød – og dermed reducere belastningen for klimaet,' skriver Rema 1000 blandt andet i et opslag på Facebook.
Men der er langt fra enighed om den retning hos konkurrenterne.
»Vi har for nuværende ikke planer om at ændre i størrelsen af vores kødpakker, og ser det ikke nødvendigvis, som værende den rigtige retning af gå i,« siger Thomas Sejersen, der er pressechef hos Lidl.
Discountkonkurrenten mener, at de med kødpakker på 400, 500 og 1000 gram, har rigeligt med forskellige størrelser.
Lidls ledelse er dog åben for at lave kødpakker, der er blanding mellem kød og grøntsager, men det er ikke for at sælge mindre kød, fastslår Thomas Sejersen.
»Vi arbejder på at tilbyde hybrid-produkter til sortimentet, og her er det især smagen og kvaliteten, som er vigtig for os,« siger han.
Dagligvarekoncernen Coop, der driver Brugsen, Kvickly og 365discount vil heller ikke følge i sporene på Rema 1000 og lave ændringer, så der sælges mindre kød.
»Vi reducerede mængden fra 500 til 400 gram for 14-18 procents hakket oksekød for et år siden. Men vi synes generelt, at kunderne skal have mulighed for at købe den mængde, der passer dem bedst,« siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos Coop, og tilføjer:
»Så vi har ikke planer om andre ændringer.«
Salling Group, der driver Føtex, Bilka og Netto, har heller ikke nogen planer om at gøre noget anderledes efter initiativerne fra Rema 1000.
Jacob Krogsgaard, der er pressechef hos Salling Group, forklarer, at man i noget tid har solgt hakkekød, der består af en blanding af kød og grøntsager, og det har vist sig at være ganske populært hos kunderne.
Og det er erfaringerne fra eget salg, der vil afgøre, om de vil sælge flere produkter med den form for kød.
»Vi oplever, at flere kunder har efterspurgt produktet, og derfor har vi faktisk allerede af flere omgange ført produktet som SPOT i Netto. Fremadrettet vil vi fortsat teste kundernes appetit på produktet for at vurdere, hvor stort – eller lille – potentialet er,« siger han.
Karen-Elisabeth Gadtoft, kogebogsforfatter og instagrammer, afslører i denne episode af Spar Kassen, hvordan man kan lave gourmetmad for en slik. Hør for eksempel, hvad man kan bruge løgskaller til, og hvordan man kan invitere 10 gæster til lækker middag i weekenden til spotpris.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.