Salget af kaffe er gået helt amok i år i grænsebutikskæden Fleggaard.
Fra 1. januar til 5. juni er salget af varegruppen kaffe og the steget med 76 procent sammenlignet med sidste år.
Ifølge Lars Mose Iversen, der er administrerende direktør i Fleggaard, er det især to former for kaffe, der trækker procenttallet gevaldigt op.
»Vi ser specielt, at salget af hele kaffebønner samt formalet kaffe har stort fokus fra vore kunder,« siger han.

Her i Danmark har de fleste nok bemærket, at kaffen er steget gevaldigt i pris, når man handler i supermarkedet.
I marts viste tal fra Danmarks Statistik, at priserne for kaffe var steget med 22,4 procent sammenlignet med samme måned sidste år.
Lars Mose Iversen vurderer da også, at det er de stigene priser i danske dagligvarekæder, der gør, at flere vælger at købe kaffe i grænsebutikkerne, hvor momsen er lavere.
Fleggaard oplever også et stærkt stigende salg af oksekød og Marabou-chokolade i år. Begge varer er ligeledes steget ret meget i pris i år i de danske dagligvarebutikker.
»Vi er ikke i tvivl om, at stigningen er sket, fordi kunderne er prisopmærksomme og vil gøre en god handel, og at de har fået øjnene op for, at der er mulighed for det ved grænsen,« siger Lars Mose Iversen.
Detailekspert Bruno Frederiksen mener, at der er to grunde til, at flere danskere køber dagligvarer i grænsebutikkerne. Læs mere HER.


