Rema 1000 har kastet sig ud i et stort sats.

Den hastigt voksende dagligvaregigant prioriterer her i 2025 endnu mere at sælge varer med mærket 'Rema 1000'. 

I årets første avis, der gælder fra 2. til 11. januar, har 48 ud af 140 varer mærket 'Rema 1000'.

Det er altså mere end hver tredje vare.

Ifølge Jonas Schrøder, der er kommunikationschef hos Rema 1000, er der en klar årsag til, at mange varer i discountkæden ikke kommer fra leverandører af mere kendte mærkevarer. 

Det drejer sig om, at priserne til kunderne simpelthen kan holdes lavere, når det er af mærket 'Rema 1000'.

»Af konkurrencehensyn siger vi ikke, hvilke varer vi vil markedsføre og hvordan – men helt generelt så oplever vi, at kunderne siden inflationen er blevet meget mere prisbevidste og i større grad vælger vores egne mærkevarer, som er god kvalitet til prisen og overrasker mange, som ikke har prøvet dem før,« siger han. 

Med den store mængde varer af eget mærke tager Rema 1000 næste skridt i den kritik af leverandørerne af mere kendte mærkevarer, kommunikationschefen var ude med i november sidste år.

»Der er nogle brands, der kraftigt bør overveje, hvorfor de synes, deres mærkevarer skal have så høj værdi, når kunderne ikke vil betale det. Så samler varen bare støv – og vi driver jo ikke museum og tager entre,« sagde Jonas Schrøder 14. november til B.T

Han slog da fast, at der er især er inden for morgenmadsprodukter, pålæg, mejerivarer, chips og slik, at kunderne er blevet »ekstremt opmærksomme« på priserne.

Og generelt er varerne blevet dyrere.

I november sidste år kom det frem, at priserne på fødevarer er steget med 25 procent de seneste tre år – og det ser ikke umiddelbart ud til at ændre sig foreløbigt.

Så er det finaletid i Årets Supermarked 2024! Stem på din favorit lige her