Discountkæden Rema 1000 oplever en stor ændring i de varer, kunderne vælger. 

»Det er et helt vildt skifte, vi ser for tiden. Der er store forskydninger i forbruget,« siger Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000.

Han fortæller, at kunderne især vælger at købe varer fra kædens egne mærker Rema 1000 og Gram Slot. 

»Det er et stort skifte fra de traditionelle mærkevarer, og vi har samtidig et meget højt salg af kampagnevarer,« siger han.

Kommunikationschefen oplyser, at der ikke er en specifik vare fra Rema 1000 eller Gram Slot, kunderne især går efter. 

»Det er på tværs af alle kategorier, at vores kunder er blevet ekstremt opmærksomme på varer og priser - for eksempel morgenmadsprodukter, pålæg, mejerivarer, chips og slik,« siger Jonas Schrøder. 

I den her uge er det kommet frem, at dagligvarepriserne samlet set er steget med hele 25 procent de seneste tre år, så er der ingen tvivl om, at der kommer mere og mere fokus på de billigste mærker.

Og i rapporten 'Kampen om Kurven' udgivet af analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia, vurderes det også, at Rema 1000 de næste fem år åbner 55 nye supermarkeder her i landet. 

'Kan fylde mere'
Vil I sælge flere af egne mærkevarer og så måske droppe andre mærker, der ikke sælger så godt?

»Vi er ikke et museum, der bare udstiller andres varer, hvis kunderne ikke vælger dem - så i fremtiden kan vores egne mærke sagtens komme til at fylde mere,« siger Jonas Schrøder og tilføjer: 

»For eksempel stoppede vi for nogle år siden med at sælge andre bleer end vores eget mærke - og det kan sagtens komme til at ske på andre produkter.«

Kom i gang med at investere og få dine penge til at arbejde for dig. I ugens afsnit af Spar Kassen klæder Jeanette Kølbek, formueekspert i Nykredit, dig på til, hvordan du kommer i gang med at investere.

Lyt med på Apple Podcast, Spotify eller herunder: