Der er to grunde til, at der er en stigning i danskere, der vælger at køre over grænsen til Tyskland for at købe almindelige dagligvarer.
Det vurderer detaileksperten Bruno Christensen, efter det er kommet frem, at de mest almindelige fødevarer som mælk, frugt, grøntsager, kød og pålæg er steget med over ti procent i Fakta Tyskland, som de tre Coop-butikker på den anden side af grænsen hedder.
»Forklaringen er at finde i de stigende danske fødevarepriser, og så det faktum at grænsehandelsbutikkerne har øget deres markedsføring,« siger han.
Kasper Allermann, der er direktør i Fakta Tyskland, har ellers udtalt, at årsagen alene handler om priserne.
»Sagt helt enkelt kan vi tjene mere på at sælge billigere i Tyskland,« sagde han til B.T.
Men Bruno Christensen vurderer altså, at markedsføringen også spiller en rolle i, at flere også køber almindelige dagligvare ved grænsen.
»Det er et udtryk for at sparelystne danskere kører syd for grænsen for at spare penge på deres køb af dagligvarer, og grænsehandelen det seneste år har været i vækst,« siger detaileksperten.
Hos grænsebutikskæden Fleggaard er handlen med én populær varer er steget med 40 procent i første halvår af 2025. Læs mere HER.


