Det er ikke længere øl, sodavand, spiritus og slik danskere i stor stil kører over grænsen for at købe.
Direktøren i de tre store butikker, som Coop har syd for grænsen, melder, at det også er de mere almindelige fødevarer til hverdagen, der nu bliver solgt mere af.
Gennem det seneste år er salget af de mest almindelige fødevarer som mælk, frugt, grøntsager, kød og pålæg steget med over ti procent i Fakta Tyskland, som de tre Coop-butikker hedder.
»Vi oplever stigning i kundernes samlede køb ved grænsen af dagligvareprodukter i segmentet, vi kalder basisvarer,« siger Kasper Allermann, der er direktør i Fakta Tyskland.
Samme tendens ses hos grænsekæden Fleggaard, når der ses på kød og frostvarer.
»Vores salg af kød og kølevarer er steget kraftigt her i 2025,« sagde Lars Mose Iversen, som er direktør hos grænsekæden Fleggaard, 14. maj til B.T.
Det seneste år er priserne steget rigtig meget på en række fødevarer her i Danmark.
Og selvom der også har været prisstigninger på fødevarerne i Tyskland, så kan varerne stadig sælges til billigere penge.
Moms på dagligvarer er eksempelvis steget med syv procent i Tyskland mod 25 procent i Danmark.
»Sagt helt enkelt kan vi tjene mere på at sælge billigere i Tyskland,« siger Kasper Allermann og fortsætter:
»Og vi kan konstatere, at kunderne værdsætter, at vi kombinerer de gængse grænsevarer med et bredt udvalg af basisvarer.«
Danskere på grænsetur må gnide sig i øjnene, når de ser priserne på hakket oksekød i tyske butikker. Læs mere HER.


